Spinvis adembenemend in Theater de Regentes

Voorstelling KamerMuziek geeft nieuwe dimensie aan repertoire

Remco van der Ham | Foto’s: Peisam Tsang ,

De Nederlandse singer-songwriter Erik de Jong, beter bekend als Spinvis, tourt sinds februari de theaters rond met zijn solovoorstelling KamerMuziek. Op woensdag 20 mei stond hij in een uitverkocht Theater de Regentes. Werkelijk alles werd daarbij uit de kast gehaald en de op cd al prachtige liedjes van Spinvis, werden uitgevoerd als nooit tevoren.

Voorstelling KamerMuziek geeft nieuwe dimensie aan repertoire

De Nederlandse singer-songwriter Erik de Jong, beter bekend als Spinvis, tourt sinds februari de theaters rond met zijn solovoorstelling KamerMuziek. Op woensdag 20 mei stond hij in een uitverkocht Theater de Regentes. Verwacht daarbij geen “standaard” optreden van De Jong met een akoestische gitaar die als klassieke singer-songwriter zijn liedjes vertolkt. Werkelijk alles werd uit de kast gehaald en de op cd al prachtige liedjes van Spinvis, werden uitgevoerd als nooit tevoren.

Bij binnenkomst in de zaal doet een blik op het podium vermoeden dat Spinvis helemaal niet solo gaat optreden vanavond. Het hele podium ligt bezaaid met de meest uiteenlopende instrumenten. Gitaren, percussie, blaasinstrumenten, keyboard, accordeon, hakkebord, banjo, xylofoon en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat belooft wat.

Voordat we het optreden van Spinvis mogen aanschouwen, warmt de Belgische singer-songwriter Tom Pintens het publiek op. Pintens speelde jaren in de bekende band Zita Swoon, maar verliet de band in 2008 om zich te richten op zijn solocarrière. Inmiddels is zijn tweede album, ‘Winter Maakt Ons Vrolijk’, uit. Pintens speelt een korte set van vijf liedjes, voornamelijk afkomstig van het tweede album, maar weet in die tijd het publiek goed te overtuigen. Op charmante wijze vertelt hij over zijn nummers, die ook erg fijn in het gehoor liggen. Lekker catchy deuntjes als in het nummer ‘Er is Das Pop’ worden afgewisseld door wat meer melancholisch werk als ‘In Charleroi’. Normaal gesproken speelt Pintens met band, maar ook solo is het zeker de moeite waard.

Niet veel later komt Spinvis op. Helemaal alleen en dus, ondanks wat de vele instrumenten deden vermoeden, toch echt solo. Doodstil wacht het publiek af wat er komen gaat. Tijdens de voorstelling neemt Spinvis voor elk nummer verschillende geluiden op, die vervolgens gelooped worden. Openingsnummer ‘Een kindje van God’ begint met het opnemen van het geluid van scheurende tape en het tikken tegen een koffiebeker. Dit vormt de basis van het nummer waar vervolgens weer overheen gespeeld wordt. Het resultaat is werkelijk verbluffend.

Op het podium zijn ook drie grote videoschermen opgesteld. Het samplen gebeurt niet alleen in geluid maar ook in beeld. Op de schermen worden, afhankelijk van het nummer, verschillende bandleden van Spinvis getoond die ‘meespelen’ met het nummer dat op dat moment gespeeld wordt. Dit levert een unieke beleving op en geeft de nummers van Spinvis een compleet nieuwe dimensie. Eén van de hoogtepunten is het nummer ‘Aan de oevers van de tijd’ van het album ‘Dagen Van Gras, Dagen Van Stro’ met een prachtige vioolpartij en de betoverende samenzang van De Jong met bandlid Saartje van Camp op het videoscherm.

De voorstelling is verdeeld in twee delen. Voor de pauze worden vooral bekende nummers als ‘Ik wil alleen maar zwemmen’,  ‘Bagagedrager’, ‘Het voordeel van video’ en ‘Voor ik vergeet’ gespeeld. Na de pauze is het vooral wat onbekender werk dat gespeeld wordt. Een aantal nummers worden gespeeld met enkel gitaarbegeleiding, wat voor een goede variatie in de set zorgt.

Kunnen we dan echt niets kritisch melden over KamerMuziek? Nou nee, eigenlijk niet. En aangezien er nog maar een paar optredens op de tourlijst staan, kunnen we alleen nog maar zeggen dat je vooral nog even een kaartje moet gaan kopen voor één van die shows.