Ook 3voor12/denhaag kijkt terug op het afgelopen jaar

Het beste optreden van het jaar

Net als de actieve lui in de Haagse popmuziek namen enkele Haagse 3voor12ers ook de moeite om het afgelopen jaar eens goed te overzien. Welk optreden was het beste volgens de Haagse redactie.

Het beste optreden van het jaar

Net als de actieve lui in de Haagse popmuziek namen enkele Haagse 3voor12ers ook de moeite om het afgelopen jaar eens goed te overzien. Welk optreden was het beste volgens de Haagse redactie. Leonie Willemstein van de Haagse Popserver vindt het maar lastig één act te noemen. “Er is er voor mij niet één die er bovenuit sprong. Ik heb op meerdere momenten van optredens genoten omdat het goed klonk.” Ook Pascal de Geer kan niet één echt optreden noemen. “Zelf heb ik me zeer vermaakt bij Anouk, Krezip, Beatstad en vele andere (lokale) bands. Te veel om op te noemen.” Laura Wijninga noemt “Smutfish tijden het Benefietconcert voor Azië in het Paardcafé” en fotografe Maaike van Grol, “De Nieuwe Vrolijkheid in het Paardcafé.” Ook bij Judith Schelling staat er een optreden in het Paardcafé nog helder voor ogen. “Stefan Oosthof tijdens The Music in my Head. Wat een stem, wat een emotie, echt een zanger waar je naar luistert als je eens heerlijk weg wil dromen/huilen/glimlachen …super! Heeft gewoon erg veel indruk op me gemaakt, vanwege de gevoelens die bij mij naar boven kwamen toen ik hem hoorde zingen en spelen.” Leontine de Reede van de Leidse tak laat weten dat Werfpop weer super was. “Een hele goede line-up; afwisselend in stijlen en natuurlijk retegezellig! Verder het feest voor doven en slechthorenden in het LVC met Opgezwolle en Raymzter, een doventolk op het podium en speciale trilplaten die over de boxen waren geplaatst zodat doof en/of horend van de muziek konden genieten. Gaaf initiatief! In het Haagse heb ik vooral kippenvel gekregen van Roisin Murphy op The Music in my Head.” Ook de Delftse Gideon Rozendaal laat zich ruimschoots uit over een festival. “Helaas ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf de trotse programmeur was van het IO Festival, een studentenfestival van de faculteit Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Maar als je ergens vier maanden hard werkend naar toeleeft, wat eindelijk een uitverkocht festival (1600 betalende bezoekers) oplevert met een kolkende en feestende massa, dan geeft je dat een enorme kick. Onder de noemer: ‘Student krijgt muzikaal interessant programma voorgeschoteld’ was ook 3voor12/denhaag verrast door de verbazingwekkend sterke line-up. Grote namen als onder andere Green Lizard, Janez Detd en Benny Rodrigues, maar ook bekendere regionale acts als het Haagse Firefly, het Delftse Mimezine, het Leidse Kitty Contana zorgden voor een uitgebalanceerde line up met voor een ieder wat wils. En ook the raving bonkers kwamen speelde hier een weergaloze show.” De altijd kritische popfotograaf Ron van Varik heeft het over een festival “Ook dit jaar is het weer kerst. Vorig jaar kerst werd Azië getroffen door de Tsunami. Nederland gaf royaal en in het Paard werd een benefietconcert gegeven waar tal van Haagse bands en artiesten belangeloos aan deelnamen. Deze dag was onvergetelijk en haalde het grootste enthousiasme, creativiteit en betrokkenheid uit de Haagse popscene naar boven. Dit jaar staat met kerst de bevolking van Pakistan in de kou en zit Nederland volgevreten rond de kerstboom. Bij welke omvang van een ramp ontstaat er Haagse goede doelenpop?” Rob Vondracek van het HPC maakt twee keuzes. “Lokaal, de Suburbs tijdens de finale van de Haagse Popweek in de Grote Zaal van het Paard. Die gasten hebben het nog steeds. Wat een lekkere gitaarband en wat was Johan Ter Schegget op dreef. Internationaal: The Posies op The Music In My Head, Kleine Zaal van het Paard. Wat een show, wat een gitaarwerk, de frontmannen stonden opeens met microfoon en gitaar midden in de zaal tussen het publiek. Wat een magische interactie opleverde.” Mireille van Hilten daarentegen heeft als beste concert van het jaar Racoon in het Paard gekozen. “Niet alleen hebben ze het na vele jaren verdiend om eindelijk landelijke erkenning te krijgen, ze spelen al die tijd ook vaak in Den Haag en hadden hier lokaal altijd al bekendheid. Het concert paste goed bij hun landelijke ‘status’ en het publiek was vreselijk enthousiast. Vooral omdat ze het nummer Hallelujah van Leonard Cohen (en later Jeff Buckley) heel goed hebben neergezet.” Peisam Tsang is nog altijd onder de indruk van Hallo Venray. “In het LVC vond ik het geniaal, groots en meeslepend. Het complete aanwezige publiek werd meegesleurd in de trancekolk van de band. Later presteerde dezelfde band wederom een geweldig optreden voor te schotelen in het Paardcafé tijdens Playit4ward. En altijd leuk met de fans! Een buitenregionale act in Den Haag die geweldig was: teveel om op te noemen, alleen al met North Sea Jazz, The Music in my Head, Crossing Border en State-X/New Forms waren er bands aanwezig van extreem goede kwaliteit.” “Ik heb erg veel goede dingen gezien maar de Nits met het Residentie Orkest was het mooist. Het allervetst was uiteraard Blo.Torch in het Paardcafé tijdens Plein Open. Zelden heb ik het café zo vol gezien. Er werd zelfs gecrowdsurft. Het was een droom die werkelijkheid werd.” laat Cok Jouvenaar weten. “Verder vond ik een aantal initiatieven echt geweldig in 2005. Zoals het Ontzettend Leiden gebeuren, tribute voor wijlen John Lagrand, Impolite Garage Fest deel III, Langweiligkeit 6, Etappe Den Haag-Gent, State X/New Forms, de laatste editie van het North Sea Jazz, de Golden Earring week met tribute cd en natuurlijk het boek rondom de Earring en de akoestische avonden in Lokaal Vredebreuk. Volgens mij bruist Den Haag als nooit tevoren!”