The in-Captain-Beefheart’s-head experience… The in-Captain-Beefheart’s-head experience…

Recensie van ‘Selling Hoovers in Mojave’ in Korzo Theater

, Nadine van der Zalm,

The in-Captain-Beefheart’s-head experience…

Recensie van ‘Selling Hoovers in Mojave’ in Korzo Theater

Nadine van der Zalm, ,

Met een prachtige vervulling van acteur/muzikant Hans Dagelet als Captain Beefheart, presenteerde het Rosa Ensemble een show rondom de muziek van Captain Beefheart, afgelopen vrijdag in het Korzo Theater in Den Haag.

Recensie van ‘Selling Hoovers in Mojave’ in Korzo Theater

Met een prachtige vervulling van acteur/muzikant Hans Dagelet als Captain Beefheart, presenteerde het Rosa Ensemble een show rondom de muziek van Captain Beefheart, afgelopen vrijdag in het Korzo Theater in Den Haag. ‘Selling Hoovers in Mojave’ geeft eigen bewerkingen van de muziek van deze van de wereld teruggetrokken muzikant, die tegenwoordig zijn vrije tijd als kunstenaar doorbrengt in de Mojave woestijn, vermengd met muziek van Frank Zappa en eigen improvisaties. Een indrukwekkend geheel. Chaotiek, maar ook rust. Kwaadheid en toch lieflijk. Boosheid. Irritaties. Vrolijkheid. Abrupte stemmingwisselingen door staccato overgangen. Alle instrumenten vertolken emoties op zo’n manier dat het voelt alsof je te gast bent in het hoofd van Captain Beefheart. Op een podium omringd met diverse schemerlampen, dirigeert Hans Dagelet het ensemble op een Beefheartachtige manier. Al krabbend aan zijn buik zingt, murmelt of draagt hij –af en toe onverstaanbaar- vertaalde teksten en gedichten voor. Naast deze op zijn lijf geschreven rol, blijkt Dagelet ook nog een uitstekend trompettist te zijn. ‘Klodderige jus’, ‘Blaat en rook’ ,’Paardenmoord’ en ‘Vleerketting plukker’ zijn enkele titels van de vertaalde nummers, waaruit de vertroebelde geest van Captain Beefheart wel blijkt. Ondanks de vertalingen worden woordklanken in ere behouden zonder de boodschap te verliezen wat het moet uitdragen. Dagelets neurotische en dwangmatige bewegingen tijdens de show maken het compleet. 'Ik kan niet terug naar jouw ‘Somberland’' (origineel: 'Frownland') en 'Neon vleesvrees' (origineel: 'Neon meat dream of a octafish') vormen ware hoogtepunten deze avond. De instrumenten helpen je het onbegrip wat in dit figuur schuilt te voelen door het uiten van emoties in klanken. Even ben je in zijn wereld. Het idee om deze show uit te voeren heeft een geruime tijd door de hoofden van twee ensemble-leden gespeeld. Floris van Bergeijk (elektronica) en Daniel Cross (slagwerk), beide grote liefhebbers van Beefheart en Zappa, hebben de overige vijf ensemble-leden weten te overtuigen van hun opmerkelijke muziekkeuze. Drie jaar lang is ieder nummer in detail uitgezocht en aangevuld met eigen composities. De nummers in de show bevatten stukken van verschillende nummers, instrumentaal of met vertaalde Nederlandse teksten. Hans Dagelet is benaderd door het ensemble voor de rol van Beefheart, die hij als acteur en muzikant als geen ander kan vervullen. The Magic band (originele band Captain Beefheart) reformeerde zich eerder dit jaar zonder Captain Beefheart. Dit werd door velen als vergane glorie beschouwd door het gemis van de frontman. Het Rosa Ensemble heeft daarentegen met haar eigen bewerkingen onder leiding van Hans Dagelet een prima show weten neer te zetten. ‘Selling Hoovers in Mojave’ is dit jaar nog te zien in Nijmegen (22/09), Den Bosch (23/9) en Utrecht (8/10).
Tags

Nu op 3voor12