Noire Antidote is een post-industrial & witch house duo bestaande uit producer Benjamin Sch. (30) en drummer Tjalling de Leeuw in ’t Veld (27). In september wonnen zij de finale van De Grote Prijs van Breda in de categorie ‘bands & singer-songwriters’. Dico Bak ging met de band in gesprek en kreeg een inkijkje in het bewegelijke creatieve proces waar de bandleden zich in bevinden.

In de wandelgangen van Kunstacademie St. Joost, waar beide bandleden hebben gestudeerd, ontstond twee jaar geleden het idee om Tjalling te betrekken bij Noire Antidote. De band was voorheen het succesvolle soloproject van Benjamin, maar met een gedwongen stilstand door de coronapandemie had de producer behoefte aan een nieuw geluid: “De muziek was volledig elektronisch, waardoor het ook heel ingekaderd en strak was. Ik was op zoek naar meer levendigheid in de muziek.”

Ik spreek Benjamin en Tjalling in de Bredase kunstruimte Club Solo. Een bijzondere plek voor de band, want op een bloedhete zomerdag in 2022 was deze plek het decor van hun allereerste optreden tijdens het evenement ‘Geluidspost’. In de expositieruimte, waar het optreden plaatsvond, werd op dat moment een constructie van houten frames gebouwd voor een nieuwe tentoonstelling. Dit zorgde volgens Benjamin voor een interessante opstelling: “Wij stonden midden in de constructie, terwijl het publiek om ons heen stond. Het leek wel alsof we in een kooi aan het spelen waren.” De slechte akoestiek van de ruimte degradeerde de muziek helaas tot galm en herrie, maar het optreden smaakte naar meer: “Het begon met de insteek dat het leuk was om een keer te proberen, maar het werd al snel duidelijk dat het heel goed werkte”, aldus Benjamin.

Noire Antidote

Ontstaan van de act

Het optreden kenmerkt het begin van de samenwerking tussen Benjamin en Tjalling, maar voor het begin van Noire Antidote moeten we tien jaar terug in de tijd. De destijds twintigjarige Benjamin speelde als vocalist in een industrial band, maar hij merkte dat hij steeds meer afkeer kreeg tegen het showelement van een vocalist die de taak van frontman op zich moet nemen. Hij verlangde naar een meer verscholen rol op het podium. In diezelfde periode raakte hij steeds meer beïnvloed door het genre witch house, door hem omschreven als een “vreemde vertakking van elektronische underground muziek met veel distortion, lo-fi en urban elementen.” Het vormde de inspiratie voor zijn soloproject: Noire Antidote.

In de twee jaar daarna werkte Benjamin, geïnspireerd door verschillende genres zoals industrial en witch house, solitair aan zijn sound. Dit veranderde toen het Franse label AUDIOTRAUMA via internet zijn muziek ontdekte. Onder hun vleugel bracht hij in december van 2016 zijn eerste album ‘I Know Where the Wolf Sleeps’ uit: “Het ging ineens heel snel voor iets wat ik als een hobby beschouwde”, legt hij uit. 

Een maand na de release van dat eerste album wordt hij door zijn label gevraagd voor het ‘Audiotrauma Fest 2017’ in Praag. Vanaf dat moment begint het balletje écht te rollen: er komen steeds meer boekingen binnen voor evenementen in wereldsteden zoals Los Angeles, Mexico-Stad en Moskou. In die periode wordt zijn zwarte sluier, waardoor de illusie ontstaat dat er slechts een silhouet achter de synthesizers staat te spelen, een symbool voor de live-ervaring van Noire Antidote. Een symbool voor de verscholen rol waar hij naar verlangde.

De combinatie van de verschillende genres trekt de aandacht van mensen uit allerlei verschillende scenes: “Ik speelde op gothic- en noise-evenementen, clubavonden, festivals of als support voor grotere acts zoals Sidewalks and Skeletons en Diary of Dreams.” De grote diversiteit onder het publiek is tegenwoordig nog steeds te zien: “Soms gaat het publiek helemaal uit hun dak, terwijl het publiek bij andere shows rustig staat te luisteren.” 

Ontwikkelde sound

Het is eigenlijk heel logisch dat het publiek van Noire Antidote moeilijk te omschrijven is. Dit geldt volgens de bandleden namelijk ook voor de muziek. De sound van Noire Antidote is door de jaren heen zodanig ontwikkeld, dat aanduidingen zoals post-industrial en witch house volgens Benjamin niet meer alomvattend zijn: “Het is elektronische muziek die moeilijk te definiëren is. Ik heb een brede interesse en haal inspiratie uit verschillende soorten genres, zolang het maar dynamisch en verfrissend is.” Tjalling knikt en voegt toe: “Sommige tracks zijn super dansbaar, en gaan meer richting EDM, terwijl andere nummers heel traag en slopend zijn.” 

Daarnaast is het drumwerk van Tjalling een bepalende factor geworden in de livesound van de band. Op zesjarige leeftijd wist hij zeker dat hij wilde drummen, maar ook daarvoor was muziek al een groot onderdeel van zijn leven. Als hij zijn vader moet geloven, sabbelde hij vanaf het moment dat hij kon lopen al op verschillende percussie-instrumenten die in huis lagen. In zijn spel vindt hij spontaniteit het belangrijkst. De drumpartijen zijn dan ook grotendeels geïmproviseerd: “Ik zie het als mijn taak om de geluiden die Benjamin programmeert te interpreteren.”

Noire Antidote - Grote Prijs van Breda 2024

Experimenteren

De band zal de komende periode gebruiken om te experimenteren in het schrijf- en opnameproces.  Momenteel reageert Tjalling op Benjamin, maar wat ontstaat er als Benjamin op Tjalling reageert? En wat voor effect ontstaat er als de drums voortaan akoestisch worden opgenomen? Het zijn vragen waar de band over aan het nadenken is, en waar het prijzenpakket van De Grote Prijs van Breda, zoals € 1000,- en bandcoaching, bij kan helpen. In hoeverre ze de samenwerking daadwerkelijk zullen uitbreiden is nog maar de vraag, want produceren is een lang proces dat Benjamin graag alleen doet: “Met meerdere mensen wordt het al snel pragmatisch en moet er zo snel mogelijk iets zijn.” Tjalling knikt: “Dat moet ook vooral jouw ding zijn. Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.” 

Als hen aan het einde van het gesprek wordt gevraagd wanneer ze zichzelf zien als ‘succesvol’, reageren de bandleden lacherig: “Dat is precies dezelfde vraag die je op de kunstacademie krijgt”, zegt Benjamin, aangesterkt door een diepe zucht van Tjalling. “Je bent succesvol als je voldoening haalt uit wat je doet”, concluderen de bandleden. Het vat het creatieve proces van de band uitstekend samen: het gaat niet om het succes behalen aan het einde van de rit, maar om de zoektocht naar nieuwe manieren om muziek te interpreteren. Dat geeft voldoening.

Noire Antidote - Grote Prijs van Breda 2024