Tom Gudde bracht op tweede kerstdag 2020 een instrumentale EP uit. Dat is alweer even geleden, maar we vonden het de moeite waard om deze recensie nu te plaatsen. Met deze plaat heeft Tom zijn eerste EP ‘Een’ een broertje gegeven, met de toepasselijke titel ‘Twee’. De Bredanaar is onder meer bekend van de bands There There en Little Symphonies en van de podcast Sap & Plaatjes.

“Dit project is voornamelijk gewoon voor mezelf, zonder enige ambities, maar als ook maar één iemand er kracht uit weet te halen is het me toch weer waard geweest”, laat Gudde op zijn persoonlijke Facebook en Instagram weten. De EP is opgenomen op meerdere locaties: zijn oude studentenhuis, de repetitieruimte en het appartement dat Tom sinds augustus bewoont.

Met een hoopvolle sound gaat de instrumentale EP van start. Wanneer het nummer ‘Good Morning’ begint, valt er onmiddellijk een deken van rust over je heen. De vertederende pianoklanken in het tweede nummer ‘As Lightbulbs’ laten deze deken nog even liggen.

Tom Gudde - 'Twee'

Te midden van de EP brengt ‘K1K’ ons een duistere atmosfeer. Het nummer heeft een onheilspellend karakter, en is heel anders dan de voorafgaande nummers. Na twee minuten slaat dit geluid om. Tom geeft ons een frisse break tussen de donkere klanken. Het zet je op het verkeerde been, want niet veel later komt de duistere toon weer om de hoek kijken. De compositie zorgt voor een mooie wisselwerking tussen licht en donker op de EP. ‘How Is Everyone?’ is de vierde track. De melodie wekt het gevoel van hoop weer op en jaagt de duisternis van het voorgaande nummer met gemak weg.

De EP neemt afscheid met de kortste track van het geheel, genaamd ‘small’. Anderhalve minuut lang luister je naar een harmonieus samenspel van instrumenten, waarna Tom de overgang van zijn muzikale oase naar de bewoonde wereld soepel laat verlopen door te eindigen met een korte fade en zachte omgevingsgeluiden.

De tracks lenen zich bij uitstek voor thuiswerkers en aan huis gebonden studenten. De rustige klanken zullen het niet moeilijk maken om de focus bij je werk te houden, en toch schermt het je moeiteloos af van je klussende buurman, spelende kinderen of thuiswerkende partner. Deze EP is ook uitermate geschikt om tijdens je dagelijkse wandeling te luisteren, of met gesloten ogen in je luie stoel. Tom, ietwat verlaat willen we je bedanken voor dit mooie kerstcadeautje!

De nieuwe EP van Tom Gudde is sinds 26 december te beluisteren op Spotify. Vandaag zette hij ook een animatieclip live van de track ‘As Lightbulbs’.