Een goede maand geleden stond de band nog drie avonden in de Ziggo Dome als support-act van Krezip, vandaag speelt de groep rond zanger en toetsenist Thijs Boontjes in een uitverkochte kleine zaal van Mezz tijdens de ‘Geen Achttien Meer’-tournee om Breda kennis te laten maken met het gelijknamige debuutalbum.

Tijdens het groovy en ietwat zwoel gebrachte openingsnummer ‘Milaan’ wordt er direct wat voorzichtig heen en weer gehupt op de eerste paar rijen. “Er hangt iets in de lucht voel ik, heeft er hier iemand een Tinderdate toevallig?” vraagt Boontjes een paar nummers later. Niemand blijkt een Tinderdate te hebben vanavond. “Dan zijn jullie waarschijnlijk van huis uit zo ongemakkelijk, lekker hoor!” antwoordt hij. Nu is een show van Thijs Boontjes volgens ons bijzonder geschikt om je date van om het even welke app je dan ook gebruikt mee naartoe te nemen, het repertoire strekt zich uit van sensuele voorvocht-pop tot opgewonde rock ‘n roll en hartstochtelijke balades. Tip van de redactie; : check vooraf wel even of je date een zwak heeft voor de charmes van goed uitziende zangers in leren broeken, want als dat zo is, is de kans dat je date nog met jou mee naar huis wil aan het eind van de avond bijzonder klein. 

Naast het feit dat het Dans- en Showorkest natuurlijk meer is dan een geschikt voorspel, is het ook veel meer dan de hit ‘Alleen Naar De Kermis’. Hoewel blijkt dat deze song nog steeds tickets verkoopt wanneer het na een minuut of veertig gespeeld wordt, is het absoluut niet zo dat de show van het nummer afhangt. “Zo, en dan kunnen we nu écht beginnen.” grapt Boontjes dan ook wanneer het applaus voor het ietwat melodramatische zwelg-nummer naklinkt. De grootste momenten van collectief geluk liggen vanavond bij ‘Ammehoela’, een chanson à la Herman Brood over de porties chemisch zelfvertrouwen die een jonge vrouw tot zich neemt, waar we allemaal een vorm van moderne dans uitoefenen met onze middelvingers in de lucht en de karaoke-ode ‘Casablanca’ die luidkeels meegezongen wordt. Dan ook nog een klassiek afgaan-en-terugkomen toegift in de vorm van de wilde rocksong ‘Kom’s Effe Hier’, waar niemand op stil kan blijven staan en dan is het feest compleet.

Nu denkt u misschien: ‘Ja maar, was het dan enkel vrijlustig entertainment op een donderdagavond in Mezz?’. Nee, absoluut niet zelfs. Het speelplezier straalt van het Thijs Boontjes Dans- en Showorkest af en de band klinkt als een klok. Strak waar het strak moet zijn, vrij waar het vrij mag zijn en bovendien gesmeerd alsof de band vlak voor het optreden een groepsknuffel heeft gehad met een blok vaseline van tien kilo. Daarnaast staan de songs bol van de levensfilosofie, zijn ze belachelijk aanstekelijk én ook buitengewoon geschikt om over een jaar of dertig een keer op keer wegens succes verlengde musical van te maken. En daar hebben we nu al zin in.