We weten dat de Bredase band The Fifth Alliance (TFA) de tijd neemt voor het creëren van zijn albums. Het wachten is het echter meer dan waard. In 2015 verscheen het album ‘Death Poems’ twee jaar later kondigt TFA hun derde volledige album aan. ‘The Depth Of The Darkness’ is opgenomen in België bij Much Luv Studio (Tim de Gieter) en gemasterd door AUDIOSIEGE (Brad Boatright), Portland, USA. De release ligt in handen van Consouling Sounds, Burning World Label & Mailorder, Init Records en op tape door Bharal Tapes / Bharal Shows. 'The Depth Of The Darkness' verschijnt volgende week, op vrijdag 30 augustus.

The Fifth Alliance werd onlangs door Alternernative Press gespot in het artikel ‘Top 20 Rising Metal Bands You Need To Hear Now’. Gelukkig luisteren wij al even naar het Bredase vijftal en mochten het nieuwe album, de opvolger van ‘Death Poems’ alvast reviewen.

Het album telt vijf nummers met een gemiddelde lengte van ruim zeven minuten. Allen startend vanuit een rustig tempo. Het eerste nummer ‘Black’ is gitzwart, direct log en ligt zwaar op de maag, maar de zoete zang van Silvia werkt verlichtend. Dan lijkt het alsof de muziek, zo rond 1:10 als Silvia stopt met zingen, nóg langzamer wordt. Tergend langzaam… En dan daar is opeens weer die zang. “Changes in me I feel it in my blood”, de gitaarriffs en drums rollen naar 3:00 waar Silvia haar strot opentrekt en haar gekwelde screams weer laat horen die door merg en been gaan. Een moment dat altijd een soort van plezierige kippenvel geeft en waar het volume – ook al schijnt het slecht voor je oren te zijn – nét iets harder moet. Het nummer sluit af op een haast dromerige manier, alsof je door de melancholische muziek uit de duisternis komt, echter trekt de stem van Silvia je toch weer de zwarte diepte in. En als eenmaal de maan hoog aan de hemel staat, trakteert ze je op ‘Hekate’, vernoemd naar de godin die is verbonden met onder andere geesten, kruispunten, de nacht en de maan. Het 9:59 minuten durende nummer start weer in een ‘rustig’ tempo, zoals we van TFA gewend zijn. Het is het wachten “when the dark moon falls she will appear” op het moment waarop blaffende honden haar komst aankondigen, zo rond 3:17, knalt het weer en onweert het drums, regent het onheil en blijft de hypnose aanhouden. Die wordt sterker in de laatste drie minuten van het nummer. Doe je ogen dicht, droom zacht…

Begeef je nog even in die droom waarin gitaarakkoorden je gehoorgang strelen. Hier en daar klinkt een bassdrum, uiteindelijk maakt Silvia je “on a cold clear night” wakker in ‘Hellfire Club’. De deuren zijn ruim acht minuten geopend en geven je weer een flinke dosis doom die bijna tot uitsterven leidt. ‘Into Extinction’ is na 36 seconden meeslepend en dik. Zo’n nummer waarbij alles samenkomt tot een “critical mass”. Het gooit je heen en weer tussen een rustigere, doch melancholische sfeer en overweldigend, bombastisch groot. Toch is het niet té groot, geen overtreffende trap die tot verveling leidt. Wel eentje die je keihard naar beneden laat kletteren, regelrecht in de retestrakke tonen van ‘Aleister’. Het enige nummer op het album dat niet rustig begint, maar direct hard van start gaat. Maar ja, wat wil je als het nummer vernoemd is naar – gebaseerd is op – de man die zichzelf het ‘apocalyptische beest 666’ noemde, oftewel de grote Edward Alexander Crowley. Onheilspellend magisch, daarom ook favoriet.

Naast de prominent aanwezige zang zijn de muzikale composities weer verrukkelijk. Of je nu van een strakke gitaren houdt of van een beestachtige drum, dan bevredigt ‘The Depth Of The Darkness’ je behoeften. Voor de TFA-liefhebber die graag luistert en mee wordt gezogen in een verhaal. Voor de (nog) onbekende potentiele liefhebber, welkom in de woeste wereld van muzikale chaos en duisternis die een behoorlijke diepgang heeft. Voor de technische liefhebbers, een pareltje voor je oren. Laten we proosten op deze diepe, overweldigende duisternis.

'The Depth Of The Darkness' verschijnt volgende week, op vrijdag 30 augustus. Wil je The Fifth Alliance live zien, kom dan op 27 september naar Little Devil in Tilburg, daar is hun albumrelease samen met optredens van Depravation en Head Of The Baptist.

The Fifth Alliance - 'The Depth Of The Darkness'