Myllie wil het liefst zoveel mogelijk samenwerken met muzikanten in Myllie & The Tunes en wisselt vaak van bandleden, terwijl ze haar vorige bandleden als vrienden betrokken houdt. In de huidige bezetting: Cher Werner op gitaar, Daan Lomeijer op basgitaar en Hannah Schuur op de drums en het washing board. Terwijl ook muzikanten Deem Poortman, Paula V. Anastase, Bob Clerx, Amadeüs Johannis, Vaness en Roy Voorjans betrokken zijn.
Kun je iets vertellen over je huidige band, want je wisselt vaak en vier jaar geleden vertelde je al dat je op die manier van Breda een soort New Orleans wilt maken.
“Ja, ik wissel vaak. Cher gaat naar Londen vanaf september, hij komt speciaal terug voor Breda Barst. Heel gaaf! Aan de ene kant ben ik daar ook nerveus voor, want we zoeken een gitarist die zijn plek kan innemen. Cher is een van die gasten, die muzikale wonderen, die heel moeilijk te vervangen is. Hij is de lijm van de band.”
Dus een gitarist die zelf ook iets bij mag dragen aan de nummers?
“Juist. Qua schrijven ben ik altijd degene die de basis brengt, dan laat ik mijn nummer horen. De band speelt dan op hun gevoel en dan wordt het een ‘ja’ of een ‘nee’. Dat gaat juist zo natuurlijk door een type als Cher. We zoeken tot we een vervangende rol vinden of iemand die het niveau heeft van Cher.”
Myllie & The Tunes was in juni één van de winnaars van de voorrondes van Breda Barst in Mezz. De Bredase band met en rond Myllie Tunes is altijd in beweging. Tijd voor een tussenstand zodat jij weet wat je op Breda Barst kunt verwachten. We spraken Myllie eind augustus op het terras van de Bruine Pij.
En Breda is ook een beetje New Orleans? Dat zie je nog steeds?
“Jawel. Ik had gelezen dat Tuba Skinny, een artiest uit New Orleans, in een interview op Breda Jazz, Breda al het ‘kleine New Orleans’ had genoemd. Toen ik dat las, dacht ik: “ja!” We hebben veel cultuur, veel kunst, wat minder muziek, maar het is makkelijk om een community op te zetten. Het is een kleine, vriendelijke community. Veel mensen zijn bezig met elkaar om projecten te doen. Michel Meijer doet dat bijvoorbeeld met ‘Angels & Devils’. Dat is een project waarbij hij allerlei muzikanten neemt en het allemaal opneemt. Ik heb met hem meegewerkt aan een nummer ‘Kamasutra’. Heel seksueel, daar moest ik voor kreunen. Daar is een leuke teaser van op YouTube. Het was een nieuwe ervaring om te kreunen in een microfoon, heel komisch ook. Peter Westerlaken was er ook bij. Michel doet dat ook: hij neemt muzikanten mee op wat hij wil uitbrengen. Dat is hetzelfde idee wat wij willen doen: samenwerken. Mensen bij elkaar brengen in plaats van buiten elkaar te staan.”
Hoe waren de reacties op je album ‘She Who Dares Wins’?
“Best goed. M’n openingsavond in De Avenue was heel tof. Achteraf hadden we teveel acts bij elkaar. Mario Petrus met Vagabound en Delusionals. Wij waren de derde act. Halverwege de avond ging het wat minder, het was een hele lange avond achteraf. Maar dat is misschien mijn wil om iedereen erbij te hebben. We hebben daar de meeste cd’s verkocht, een stuk of veertig. Je kunt ze nu ook kopen bij De Speeltuin, supertof van Ronald (Verlinden DH). We verkopen ze bij elk optreden. Mensen vinden het vet dat we heel veel verschillende stijlen in één jasje kunnen doen.”
Wat kunnen we op Breda Barst verwachten?
“We wilden Stince erbij betrekken en blazers. Het is best moeilijk om tien man bij elkaar te houden en tijd te vinden. We hebben gemerkt dat het veel te moeilijk is om datums te vinden voor repetities. Dat willen we wel in de toekomst doen, met meer gasten en performances erbij. Of het doorgaat op Breda Barst, is nog niet duidelijk. Dat ligt aan de repetities. We gaan het proberen en als het niet lukt, spelen we met de band. We willen onze eigen limieten pushen, om te kijken hoe vet het kan worden. Hoe het beter kan worden.”
Ik zag de laatste weken veel social media posts van jou met de Britse singer-songwriter Max Bianco, ga je met hem samenwerken?
“We hebben een vette klik, de studio heeft een goede keuze gemaakt om ons voor te stellen. We willen samen gaan schrijven en de Bonnie & Clyde worden van de muziek. Killing everybody with our sound. Hij maakte een grapje over Bonnie & Clyde omdat dat in een nummer zat dat ze samen zouden gaan spelen. Toen zei ik: “we are Bonnie & Clyde man!” Het was heel grappig. Hij heeft een hele leuke vriendin, er is niks romantisch aan verder, maar onze harten en souls zijn wel verbonden door muziek. We hebben wel een heel andere sound én twee identieke, sterke stemmen om mee te gaan werken. Twee sterke karakters. Bonnie was een heel vrouwelijk, stoer dametje en Clyde was de charmante, rustige jongen met agressie problemen. Ik ga halverwege oktober voor twee weken naar Cambridge, om te schrijven en voor gigs.”
Het is niet per se samen zingen alleen, ook de bands wil je op elkaar aan laten sluiten? De ene keer Max Bianco & The Tunes en de andere keer Myllie & The Blue Hearts?
“Het zou kunnen dat de band twee keer op een avond speelt. We denken bijvoorbeeld aan een gezamenlijk album met murder ballads, dus Bonnie & Clyde of enge moordenaars en dat te presenteren met band. Bijvoorbeeld Cher als hij in Londen en zo ook naar Nederland toe. Dat we altijd een band hebben die kan meespelen. Dan is er altijd de mogelijkheid om dingen uit te breiden.”
Je had ook een EP opgenomen in de tussentijd ‘Why Do I Still Love You?’ Binnenkort op Spotify?
“Dat hoop ik! Ik had een beetje fout gedaan met de datum waardoor hij in 2019 pas uitkomt. Hij staat al wel op YouTube. We willen hem voor Breda Barst op Spotify, iTunes en andere dingen hebben. Die nummers gaan we ook spelen: ‘Dimes’ en ‘Why Do I Still Love You’, opgenomen met Astro in Amsterdam. Heel gaaf, deels met de nieuwe bezetting. Het is een tussensound van wat er aankomt. Nog steeds jazzy, die vibe, maar we willen wel of wat harder of juist wat meer ballads gaan doen.”
Betekent dat minder Amy Winehouse, veel mensen zien je als de Bredase Amy Winehouse?
“Als je gaat kijken naar wat Amy Winehouse voor werk heeft gemaakt, dan heeft ze ook veel R&B gedaan en rustigere dingen, maar ook drukkere dingen. Dus ja en nee. Ik denk dat we altijd dat jasje van jazz en pop zullen hebben. Dat past zo goed bij mijn stem, we willen er wel iets van afwijken. We hebben al vijf of zes nieuwe nummers klaar die we zo snel mogelijk willen gaan opnemen met Myllie & The Tunes. Daaronder zit een steviger rock nummer dat meer richting Kovacs gaat. Al moet ik wel zeggen dat wat Kovacs nu doet heel anders is dan ze doet. Iedereen weet dat we jazz, country en folk kunnen doen. Als het moet kunnen we ook raggen. Jazz zal er altijd blijven maar ik denk niet dat het de roots moeten zijn.”
Voorrondewinnaars moeten vaak het festival openen. Je opent het op zaterdag. Wat als er dan niemand staat?
“Ik ben de opener van het festival. Je hoort vaak dat het iets negatiefs is om een festival te openen, omdat er een kans is dat er weinig publiek is of weinig geïnteresseerden. Ik vind juist het tegenovergestelde: de mensen die daar dan al staan, zijn sowieso geïnteresseerd in muziek. Als je die overwint dan zijn het fans voor het leven. Dat zijn de echte muziekliefhebbers die niet speciaal voor populariteit of een bepaalde naam komen, maar gewoon simpelweg nieuwe muziek willen ontdekken. Dat is een compliment, niet iedereen is geschikt om te openen.”
Myllie & The Tunes opent Breda Barst op zaterdag 15 september om 14:30 uur op het Amstel podium.