#BB16: Passing Goat opent zondag met een jamsessie

Tijd om te zweven voordat het grote feest losbarst

Manoek Lambregts ,

Bij de voorrondes van Breda Barst kreeg Passing Goat de publieksprijs en dat beloofde een plek op het hoofdpodium. Het lijkt alsof ze de 35 minuten speeltijd vullen met één lang nummer. Dat klinkt als een eentonige bedoeling, maar deze band maakt er een interessante uitvoering van.

HET CONCERT:
Passing Goat, Amstel Podium, zondag 18 september 2016

DE ACT
Het start met een minimalistisch klinkende intro. Zanger en gitarist Guy Ouwens zet licht klinkende akkoorden in en Evert Knaap drumt met stokken die een zachte kop hebben. Ze bouwen op met instrumenten en hoeveelheid klanken die de verschillende instrumenten maken. Stijn van Dalen houdt het niet bij een baslijntje. Hij bespeelt zijn basgitaar en een tamboerijn tegelijkertijd. De microfoon van Ouwens heeft een reverb effect dat een lichte echo produceert. Hier horen we weinig van: de vocalen zijn beperkt. De pauzes tussen de nummers blijven uit. Eigenlijk zetten de heren een jamsessie van vijfendertig volle minuten weg. Na een tijdje worden de zachte drumstokken ingeruild voor het bekende soort. Het zweverige blijft, maar wordt harder gemaakt met strakke drumslagen en scherper gitaargeluid.

HET PUBLIEK                                                      
Deinst een beetje door hun knieën, net zoals de muzikanten op het podium.

CONCLUSIE
Passing Goat maakt psychedelische muziek die nergens langdradig wordt. Tijdens de set vallen geen totale stiltes waardoor de zweverige sfeer blijft hangen. Een rustige opening voor de zondag van Breda Barst, maar de act staat als een huis.