Tarantino breekt Publieke Werken af tijdens Claiming The Crown

Plakkerige vloeren en moshende mensen zijn het bewijs van een goed feestje

Tekst & foto’s: Tessa Gorissen ,

Hoewel de gemiddelde Bredanaar de binnenstad op zoekt om te springen op de Grote Markt, luidt de metal- en punkscene Koningsnacht in met veel kabaal tijdens Claiming The Crown in Publieke Werken. Dit jaar was alweer de zevende editie van dit mini-festival, dat georganiseerd wordt door de mannen van New Pokerface. Angstgegner, Dowzer, Tarantino en Astpai stonden op het programma op 26 april.

Angstgegner mag de avond aftrappen op het veel te kleine podium. Zanger Mario van Meer begint daarom tussen het publiek en probeert meerdere malen een moshpit te starten. Hij duwt tegen de eerste rij, maar veel beweging is er niet in te krijgen. Hoewel hardcore normaal als een bom inslaat bij het Bredaas publiek, gaan nu alleen enkele vuisten de lucht in en enkelen knikken met hun hoofd. Aan de energie en vastberadenheid van de band ligt het in ieder geval niet. De mannen rammen de nummers de zaal in en Mario loopt rood aan door de kracht van de schreeuwen in de microfoon. Daarnaast tonen ze hun muzikale vaardigheden door verschillende riffjes te combineren in één nummer. Stipt om 21:00 uur leggen ze de instrumenten neer om het podium door te geven aan de volgende band.

Een kwartier later is Dowzer klaar om te beginnen. Deze formatie uit Sprundel is vastberaden om het publiek uit zijn dak te laten gaan. Toch gebeurt dit niet. Dansen kan er vanaf, maar een moshpit blijft uit. Het is dan ook geen strakke show. Soms zijn er valse noten hoorbaar, maar het punkgehalte is hoog. De band weet de aanwezigen te boeien en de bandleden stralen veel plezier uit. Tijdens het laatste nummer breekt de langverwachte moshpit uit en zijn er opeens ook enkele crowdsurfers actief. Het begin is er, ondanks dat het klein is. Ook hier ligt het niet aan de band. Liefde voor muziek straalt er vanaf en de sfeer onderling is goed. Gitarist Tim Klaassen zingt ook nog een nummertje mee, drummer Remy Dekkers wordt in de spotlight gezet vanwege het feit dat hij binnenkort vader wordt en onderling hebben ze veel interactie. Het publiek is opgewarmd voor de laatste twee acts.

De derde band is Tarantino. Geen onbekende voor Breda en dat is te zien aan de hoeveelheid mensen die vooraan wil komen. De helft van de band begint bij voorbaat al voor het podium vanwege de ruimte. De zaal trekt zich hier niets van aan en mosht er op los. Bier vliegt door de lucht, een enkeling valt voorover op het podium en zanger Randy van Boxtel raakt zijn oordoppen kwijt. Het bewijs van een goed feestje, zegt hij zelf. Het is een goed gebalanceerde show, waarbij oud en nieuw materiaal in elkaar over loopt. Het feest is los gebarsten in de Publieke Werken en de zaal wordt afgebroken. Glasscherven van gebroken bierglazen vormen daarvan het bewijs.

Astpai sluit Claiming The Crown af. Deze Oostenrijkse band heeft met verschillende grote namen op het podium gestaan, waaronder Flogging Molly en NOFX. Desondanks komen de mannen vrij klungelig over tijdens de soundcheck, bijvoorbeeld doordat zanger Zock zijn monitor harder wil hebben, terwijl hij deze niet eens heeft. Zodra de show begint, is dit klungelige er volledig af. De mannen gaan hard, ondanks dat de zaal al vrij leeg is. Weinig moshpit, weinig ruwheid, maar dit is ook geen vereiste om van de band te kunnen genieten. Punk en hardcore vloeien moeiteloos in elkaar over. De mannen stralen een bepaalde arrogantie uit die goed bij de muziek past. Toch blijft de band niet boeien en lijken de nummers uiteindelijk in elkaar over te vloeien. Ook gaan steeds meer mensen weg tegen het einde. Jammer, maar dat maakt het feest er niet minder op. Al met al is ook deze editie van Claiming The Crown toch geslaagd. Het publiek en de bands genoten zichtbaar en aan de plakkerige vloeren achteraf te voelen heeft het bier rijkelijk gevloeid.

Gezien: Claiming The Crown VII met Angstgegner, Dowzer, Tarantino en Astpai. Publieke Werken,dinsdag 26 april 2016.