Lighthousing dé verrassing van de Ik Zie U Graag zondag

Hoogstraten heeft een mooie kerk, aardbeien en een troef met Equal Idiots

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Rick Ruskus, Richard van Belzen ,

De zondag, slotdag van deze achtste Ik Zie U Graag, was ingeruimd voor vier jonge talentvolle Belgische bands, een verdubbeling van vorig jaar, én had opnieuw ‘Klappen met Willem’, wat dit jaar uitdraaide op een plaatje-praatje van muziekjournalist Willem Jongeneelen met platenbaas Tim Beuckels van Unday Records, Wannes Capelle van Het Zesde Metaal en een tweede sessie met artiestenkoppel Eriksson Delcroix. Op zondag was de entree gratis en begon de muziek in de grote zaal van Mezz al om half vier.

Dorian and the Grays vervangt op het laatste moment Lous en dat doen de jongens uit Wetteren met verve. Ze maken indie- en garagerock met af en toe een laagje grunge. De vier zijn luid en enthousiast voor een man of dertig. Zo begint de zondag kalm in Mezz, al ligt dat niet aan de vertoning van Dorian and the Grays op het podium, die maken snelle songs met meerstemmigheid. Slot ‘California’ lijkt daarmee in tegenspraak en begint lekker loom, om naar een steeds sneller slot te gaan.

Dan gaan de blikken naar het zijpodium waar ‘Klappen met Willem’ begint. Muziekjournalist en dj Willem Jongeneelen nodigde Tim Beuckels van Unday Records en Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal (en de tv-serie ‘Bevergem’) uit voor een praatje op het podium. Of er zoiets bestaat als een Tim Beuckels stempel voor succes? Zijn label bestaat vijf jaar en staat bekend om eigenzinnige keuzes die succesvol blijken, met Trixie Whitley als grootste act. Dat blijkt te bestaan, vooral omdat Beuckel vasthoudt aan zijn eigen keuzes die hij bij andere platenfirma’s niet snel kon maken. Wannes Capelle wou hij per se in zijn stal. Diezelfde Wannes verhaalt over het succes van tv-serie Bevergem waaraan hij meeschreef en een zachtaardige politieman in speelt en nog veel meer. Bijvoorbeeld over waarom hij leraar, pastoor of komiek wou worden en eindigde als zanger. Hij zocht een podium en optreden bevalt hem het beste. Ondertussen laat Willem fragmenten zien en horen, bijvoorbeeld van Het Zesde Metaal en Flying Horseman.

Op het hoofdpodium staat Billie Rodney al klaar, finalist in Humo’s Rock Rally. Vandaag krijgen we een akoestische set van Bie van Landeghem uit Antwerpen, Billie Rodney is haar project en ze treedt op met wisselende muzikanten, nu is dat gitarist Yann Vanhalewyn. Van Landeghem is slank en expressief met haar armen en haar gezicht, heeft een heldere en duidelijke stem. Ze begint met ‘Crowded Sea’ met als tekst “I can not swim in this crowded sea”. Het is ook al drukker geworden in Mezz, een man of 150, een fijn publiek dat wil luisteren naar de muziek en die opvallende stem.

Terug naar ‘Klappen met Willem’, met Eriksson Delcroix op de bank, echtpaar Natalie Delcroix en Bjorn Eriksson. Willem begint met een fragment van bands waarbij beiden voor het eerst echt bekend werden: Laïs voor Natalie Delcroix en Moondog Jr. voor Bjorn Eriksson, die banjo leerde omdat zijn vader daar ook op speelde. Verder op in het gesprek toont Jongeneelen de trailer van de succesvolle film ‘Broken Circle Breakdown’, waarna Eriksson door hem geschreven nummers voor die film opeens terug zag in de hitlijsten in de Verenigde Staten. “Dat was surrealistisch,” vertelt hij, “ook dat het genre in België plots volle zalen en festivals trok.” De Broken Circle Breakdown band heeft zo’n drie jaar bestaan, met vader Eriksson en Nathalie er ook bij. Willem: “Jullie verkochten zelfs de Olympia in Parijs in tien minuten uit.” “Ja, maar we zijn ermee gestopt. Je moet het niet te veel uitrekken, misschien komt er over tien jaar een reünie. Het werd ook moeilijk al die mensen, acteurs en muzikanten bij elkaar te krijgen.” Het duo brengt twee nummers akoestisch zoals ‘Time Is Winding Up’, omdat het overlijden van Prince ze aan het denken zette, over de tijd die zo snel gaat. Mooi nummer.

Twee idioten, ook in de mimiek, die Equal Idiots. Ze trappen met hun surf en garagepunk door waar The Black Box Revelation gisteravond leunde op routine. “Zondag is leuk,” gitarist en zanger Thibault Christiaensen heeft er zin in: “dit nummer heet ‘Kill The Night’, over uitgaan, joepie jee!” De equal idiots komen van dichtbij, uit Hoogstraten “met een mooie kerk en veel lekkere aardbeien.” Hij eet de microfoon bijna op voor het volle ‘woeh!’-geluid. Frisse jonge gasten, ook drummer Pieter Bruurs gaat op in de snelle tracks van EP ‘Judas Reincarnation/Loveless Love’ en gekke bekken trekken. Ze brengen ‘Ca Plane Pour Moi’ van Plastic Bertrand in een lekkere eigen versie, met een Engels couplet en een verlengde keiharde finale. Ze wonnen er Studio Brussels Nieuwe Lichting 2016 mee en stonden in de finale van Humo’s Rock Rally.

Lighthousing was in 2015 onderdeel van de Nieuwe Lichting bij Studio Brussel. Zes man en één vrouw sterk, allen gekleed in stemmig zwart, wat gaat er nu komen? Dat de set vertraagd is, mag niet deren: wie nu nog in Mezz is, blijft. De band uit Antwerpen speelt krachtig, ingetogen, geconcentreerd en overweldigend tegelijkertijd. Indiepop met elektronische elementen om op weg te zweven, om even later weer op te dansen. We zien twee gitaristen die veel aandacht besteden aan hun klank en pedaalkasten, horen en zien veel toetsen, synths en knoppendraaierij, bijvoorbeeld van zanger Matthijs Vanstaen die dat doet om zijn eigen stem aan te passen en een extra microfoon heeft. Een extreem mooi slot van Ik Zie U Graag. We krijgen zelfs een toegift die luistert naar de naam ‘Dancing False’, omdat wij immers langer op hen hebben gewacht. Het wachten waard. De hele set werd gestreamd op Facebook trouwens. 

Gezien: Ik Zie U Graag met Dorian and the Grays, Billie Rodney, Equal Idiots, Lighthousing en Klappen met Willem. Mezz, zondag 24 april 2016.