Breda mede dankzij Mezz meest positief besproken stad van Nederland

Tekst: Daniël Hereijgers ,

Deze week was er opmerkelijk nieuws: Breda staat zowaar op de tweede plek van ‘meest positief besproken gemeenten van Nederland op sociale media’. En wat blijkt? Enthousiaste reacties op concerten van poppodium Mezz leveren een belangrijke bijdrage, samen met Dancetour en carnaval. Dat blijkt uit onderzoek van de social media analysetool Coosto op sociale media netwerksites in het eerste half jaar van 2015. Vooral het aanstaande concert van MainStreet blijkt opvallend populair op social media.

Eerst even de top 3: op de eerste plek staat Loon Op Zand waar De Efteling staat, met de nieuwe achtbaan Baron 1898. Nijmegen staat op drie, mede door het kampioenschap van voetbalclub NEC. Gaaf dat Mezz er specifiek wordt uitgelicht, maar hoe zit dat de social media en MainStreet?

Kletsen over muziek
De komst van MainStreet in oktober wordt bijvoorbeeld al veel besproken op sociale media. Dat is opvallend, omdat de boyband in meerdere steden optreedt. Online marketing medewerker Lenny Boschman van Mezz: “We vinden het belangrijk om de interactie op te zoeken met onze bezoekers en geïnteresseerden. Het is natuurlijk hartstikke leuk om online over muziek te kletsen.”

Gaat Mezz samen met Breda voor de eerste plaats en hoe zie je dat gebeuren?
Boschman: “We zien dit niet als een wedstrijd, ons doel is om onze bezoekers een positieve beleving mee te geven. Daar hoort sociale media natuurlijk ook bij, we proberen vragen van onze bezoekers en geïnteresseerden altijd zo goed mogelijk te woord te staan. Ook proberen we ze mee te laten genieten met wat achter de schermen gebeurt. Als dat betekent dat we daarmee Breda helpen om over een half jaar op 1 te staan is dat leuk, maar de bezoekerservaring in Mezz staat bij ons centraal. We dragen natuurlijk met de hele organisatie bij aan het proces van enthousiaste reacties op sociale media. Vanaf het moment dat iemand een kaartje koopt tot aan de manier waarop ze op de avond zelf in Mezz welkom worden geheten en natuurlijk onze gastvrije vrijwilligers achter de bar.”

Gaan jullie meer acts als MainStreet programmeren om online buzz te veroorzaken?
“We boeken natuurlijk geen artiesten om een online buzz te creëren. Toen de voorverkoop van MainStreet begon, hebben we alle vragen van fans via Twitter persoonlijk beantwoord. Wat wel opvalt, is dat MainStreet optredens door het hele land doet, terwijl Mezz er een top 3 plek mee behaalt.”

We kregen ook deze jaarcijfers Mezz over social media en concerten over afgelopen jaar:

- Het bereik van Mezz op Facebook was meer dan 3.650.000, gemiddeld 10.000 per dag
- Mezz heeft ruim 11.000 likes op Facebook en ruim 6.000 volgers op Twitter
- In 2014 vonden er 261 concerten en dance nights plaats, waarvan er 44 waren uitverkocht
- Daar kwamen vorig jaar 65.000 bezoekers op af
- Mezz werkt met 11 full time aan professionele krachten en kan niet draaien zonder de inzet van ruim honderd vrijwillige medewerkers
- In het nieuwe seizoen, dat is vanaf 4 september, zijn al uitverkocht: De Dijk, BLØF en Kovacs, terwijl ook grotere namen als The Gentle Storm ft Anneke van Giersbergen, Mister & Mississippi, Gregory Page, Trijntje Oosterhuis, Luka Bloom, Therapy?, Kenny B, Shantel en Jacco Gardner in het najaar optreden. Het veel besproken MainStreet is trouwens nog niet uitverkocht.

Hier lees je het persbericht van Coosto.