We hebben het over het ontstaan van There There: bassist Tom Gudde (19) zat op Markenhage en werd bevriend met toetsenist Jeroen Stoot (18). En zanger/gitarist Joep Gudde (23 en ‘broer van’) en drummer Ramon van Gils (23) waren schoolvrienden op het Newman College. There There bestaat nauwelijks anderhalf jaar en bracht in januari hun titelloze EP uit. Twee broers en hun beste vrienden. Ze speelden eerst los van elkaar in andere bands, soms ook met covers maar kozen met There There direct voor eigen materiaal. Tom: “Covers speel je omdat het makkelijk is en iedereen van de band kan het nummer luisteren en thuis oefenen. Uiteindelijk in deze band is het vetter om iets te maken van: “Dat hebben wij gemaakt.” Daar zit meer uitdaging in.”
Het is wel frappant dat jullie je dan naar een nummer van Radiohead hebben vernoemd. Was dat dan een vertrekpunt? Daar waren jullie het allemaal over eens?
Joep: “Ja goed, we moesten een naam hebben en Radiohead is wel dé alternatieve rockband en al hun albums gaan van hele goeie alternatieve rock naar de dancy techno kant. Psychedelisch ook. Toen heb ik eigenlijk letterlijk op de LP gekeken “Wat is nou een goede titel?”.”
Tom: “Op de LP van ‘Hail To The Thief’ staan allemaal woorden op en toen zijn we gewoon letterlijk op de platenhoes gaan kijken: “Welke is vet?” Toen keken we op de tracklist en zagen ‘Backdraft’ en ‘There There’ en hebben we daar voor gekozen. Het is wel vet, een dubbele naam. Dat is in de muziekgeschiedenis wel vaker geweest, maar ik kan er na de jaren tachtig niet zo snel één noemen.”
Jullie wonnen de voorrondes, wat ging er door je heen bij de uitslag?
Tom: “Ik durfde niet meer bij de rest van de groep te zitten, want ik vond die andere bands ontzettend goed. Joep kan zich vast nog herinneren dat ik backstage wit wegtrok. Ik weet niet welke band ik toen had gezien, misschien Mr. Moto die niet eens door zijn, en die vond ik echt ok. We hebben al eens aan een bandwedstrijd en die hebben we gewonnen, maar dat was meer ons niveau. Zelfs zij waren al zo goed. Ik had het niet verwacht en ik zat in zo’n hoekje met m’n vriendin te wachten en toen bleken we gewonnen te hebben.”
Joep: “Goed, rekenkundig weet je natuurlijk dat als de andere Bredase band door is op basis van de jury, dat je dan kans maakt. Je weet het nooit zeker. Daar spelen was al mooi, je komt er al jaren en staat al jaren zelf in de zaal. We zeiden vooraf: “We gaan gewoon spelen en wat er dan komt, dat zien we wel.” Tuurlijk waren we teleurgesteld als we het niet waren geworden.”
Ramon: “We werden ook als laatste genoemd he?”
Tom: “We hebben met onze vier blije hoofden ook de voorpagina van Breda Barst gehaald, dat was fijn.”
Jullie spelen op de zaterdag, stel dat je de eerste band van de dag bent en het festival opent om 15:00 uur en er is geen kip. Wat dan?
Joep: “Je weet dat er potentieel veel publiek kan zijn. Optreden is niet alleen leuk omdat andere mensen staan te juichen. Het is leuk om op het podium te staan, of er nu publiek is of niet.”
Ramon: “We zijn blij om op zo’n groot podium te spelen waarop we al onze spullen makkelijk kwijt kunnen.”
Jeroen: “Ja, ik heb een keer naast het podium moeten staan. In Etten-Leur bij Kannet.”
Tom: "Het kon niet haha.”
Ramon: “Het zou makkelijker zijn als we alle vier één instrument spelen, gewoon plug and play. Ik denk niet dat er geen kip komt, want zelfs als het echt stortregent, we hebben een redelijke aanhang in Breda. Heel truttig gezegd komen er sowieso al zes ouders kijken.”
Tom: “Ik ben vaak vroeg op het terrein om de winnaars te kijken als MacSwordfish en No More Jack vorig jaar en daar was altijd al goede opkomst. Die hadden vooral eigen vrienden bij ook.”
Joep: “Je moet ook zelf veel aan promotie doen.”
Breda Barst heeft ook een Sproutfund, crowdfund actie gedaan, een van de prijzen is een backstage concert. Stel, jullie worden daarvoor gevraagd, zouden jullie dan ook een akoestische set backstage kunnen spelen?
Jeroen: “Het zou een uitdaging zijn. Wij proberen niet alleen met akkoordjes te wisselen, maar ook juist daarbuiten te kijken, “wat kunnen we met effecten doen”, kunnen we iets anders doen dan een standaard gitaarriff. Dan wordt het lastig als je je effecten weg doet.”
Tom: “We zouden geen ‘nee’ zeggen maar ik denk wel dat er twintig andere bands zijn op Breda Barst die op dat vlak beter zijn.”
There There: via Breda Barst naar Best Kept Secret?
Voorrondewinnaars weten welke kant ze op willen
Zaterdag 20 en zondag 21 september is het weer Breda Barst! En traditiegetrouw mogen de winnaars van de voorrondes in Mezz een plekje op een hoofdpodium vullen. Om vast in de stemming te komen en de vier winnaars misschien beter te leren kennen, spreekt 3voor12/Breda met Disco In The Disco, There There en de Vlaamse bands Melting Time en The Greatest Handshake. De tweede act die we spraken: There There! We spraken de nog jonge band in zijn geheel op een woensdagavond, in café Vulling.
Jullie debuut EP die in januari uitkwam is ook gefinancierd met crowdfunding. Die kwam ook al snel uit. Was dat meteen het idee: we gaan met crowdfunding iets goeds weg zetten?
Tom: “Binnen een half jaar hebben we dat besloten.”
Joep: “We wilden toch iets goed hebben om te laten horen, dat is heel belangrijk. Je hebt het nodig.”
Ramon: “We wilden iets meer dan een demo uit de repetitieruimte.”
Joep: “Op basis van het budget hebben we daarvoor gekozen. Uiteindelijk hebben we slim een neef kunnen vragen als sound engineer voor het mixen waar je normaal ook best veel geld aan kwijt bent.”
Tom: “Dat soort dingen moet je zeker in het begin dichtbij je houden. We doen zoveel mogelijk zelf, ik doe het ontwerp bijvoorbeeld en Joep heeft heel veel cd’s gebrand haha.”
Joep: “De opnamestudio was de Popcorner studio bij het NAC-stadion. Daar repeteren we ook.”
Ramon: “We stonden letterlijk in onze repetitieruimte op te nemen.”
Jullie zijn nu bezig met ‘Exist’, dat jullie kunnen opnemen als prijs van de POB PopRock Bandwedstrijd.
Joep: “Hebben we al opgenomen, half juli. Die wordt nu gemixt bij Sandlane.”
En er komt een videoclip bij?
Tom: “Ook dat doen we helemaal zelf. We hebben letterlijk ergens een loods gevraagd en ons zelf opgenomen. We waren die dag met zijn vieren, je zal ons nooit samen tegelijkertijd in beeld zien, let maar op. Ik vind dat heerlijk om zo te werken.”
Joep: “Het voordeel is dat we iemand hebben die dat bovengemiddeld kan monteren. Net als het ontwerp van zo’n cd. Dat zullen veel bandjes niet zo doen, maar gelukkig kan Tom dat allemaal. Dat scheelt veel geld en moeite om dingen te regelen. We gaan hem begin september uitbrengen. Ruim voor Breda Barst.”
Nog een andere vraag die ik de andere bands ook stel, hoe zag jullie festivalzomer eruit?
Jeroen: “We hebben ons vooral op de single gericht, daar zijn we vooral mee bezig geweest.”
Joep: “We hebben Breda Barst en daarna Bumperrock, met Mobius en MacSwordfish en Lost Lions Of India. In juli en augustus hebben we van alles voor de single gedaan.”
Jeroen: “Ik ben daarnaast op twee festivals geweest. Best goedkoop. Ik heb er eentje last minute als vrijwilliger meegewerkt. Ik zat in de trein van Enschede naar Breda en werd gebeld om op Best Kept Secret te komen helpen. “Dat begint vandaag, heb je zin om te komen?” Je zegt natuurlijk ‘ja’ dus ik kwam thuis en moest me haasten. Uiteindelijk vijf uur gewerkt en voor drie dagen entree gehad, inclusief camping en driemaal daags een goede maaltijd.”
Tom: “En zes vrienden die een bungalow hadden, dat was ook wel fijn.”
Ik zag jullie op jullie Facebook met z’n vieren bij The Horrors.
Tom: “Hij zou eerst niet meegaan, we waren met drie en nog drie andere vrienden in een bungalow. Wij zijn natuurlijk superoud en hebben dat nodig dus…”
Joep: “Was heel relaxt. Ik raad het niemand aan, want ik wil het volgend jaar weer.”
Tom: “En Jeroen en ik zijn naar Rock Werchter geweest. Gratis. Ik had meegedaan aan een Photoshop wedstrijd van een bekend kauwgommerk en had last minute mezelf in een schaatspak gephotoshopt op een zaterdagavond ergens en had daarmee gewonnen.”
Nog even terug naar de ‘school-vraag’ uit het begin. Jij gaat naar Enschede. Hoe gaat het dan verder?
Tom: “We zoeken een nieuwe toetsenist.”
Jeroen: “Ik heb besloten door te gaan want ik ga toch ieder weekend naar huis in het begin. Ik vind het sonde om nu uit te stappen. Zo lang het goed gaat met reizen, blijf ik erin. We hebben al de repetitieavond verschoven naar vrijdagavond.”
Wat heb je op Best Kept Secret gezien waarvan je dacht, ah ja: zoiets willen wij ook?
Tom: “Slowdive.”
Joep: “We vinden het gitaargeluid vet. Dat was bij The Horrors ook.”
Ramon: “Mogwai, de dynamiek die zij gebruiken…”
Tom: “Knetterhard, ik ben nog nooit zo blij geweest met m’n oordoppen. Bijna gemeen klinken qua gitaargeluid, alsof er een storm over je heen komt. Dat vinden wij ook heerlijk en willen we doen: gecontroleerde herrie maken.”
Dus nu Breda Barst en dan Best Kept Secret?
Joep: “In Nederland zou ik dat een heel mooi festival vinden om te spelen. We zouden daar redelijk passen qua programmering.”
Tom: “En qua doelgroep, er komen veel mensen die ons helemaal niet kennen en die misschien af zouden komen op de naam en de Radiohead associatie. Zo ben ik ook naar bands gaan kijken. Ze hoeven helemaal geen cd te kopen, maar als ze gewoon het optreden supervet vinden en het een ervaring vinden, dat is het enige dat ik wil bereiken. Je krijgt geen ‘meeklapper van de avond’, je krijgt geen leuke radiohitjes.”
Joep: “En hopelijk wachten ze tot het einde.”
Tom: “Hopelijk begint Franz Ferdinand niet op het andere podium ofzo… haha!”