Uit Je Hok singer-songwritereditie afwisselend en onderhoudend

Drie keer talent in Mezz Café

Tekst: Robin van Essel; Foto's ingestuurd door Rien van den Bighelaar ,

Voor de tweede editie van Uit Je Hok van 2013 trok POB een blik singer-songwriters open voor een heuse thema-avond. De geprogrammeerde Curly Tom moest vanwege ziekte helaas afzeggen, maar Mart van den Bighelaar, De Koning Der Dieren en Emmy Eve kwamen wel hun liedjes spelen voor een behoorlijk goed gevuld Mezz Café. De opstelling, met tafels en stoelen, zorgde voor een warme sfeer. De muziek deed de rest.

Mart van den Bighelaar

Mart van den Bighelaar komt uit Ulvenhout en is zestien lentes jong. Ondanks zijn leeftijd beschikt hij over een warme stem en een knap gevoel voor timing en dynamiek. Dat hoor je wel eens anders bij jonge gasten, baard-in-de-keel-gewijs. Anderzijds maakt Mart wat foutjes. Zo is zijn gitaar het halve optreden ontstemd en vergeet hij af en toe zijn teksten. Bovendien zijn vier van de vijf songs die hij speelt covers. Van Racoon, 3 Doors Down, Acda en De Munnik en Blöf. Dat moet hij natuurlijk zelf weten, maar in zijn afsluitende laatste song laat hij horen dat hij wel degelijk over songsschrijverstalent beschikt en zulke standaard covertjes helemaal niet nodig heeft. Maar het is hem vergeven: eigenlijk kun je niet anders dan hem in je armen sluiten. Hopelijk gaat deze jongen gewoon door met schrijven en spelen, want zijn optreden is alleszins onderhoudend.

 

De Koning Der Dieren

Het duurt even voordat het hele hebben en houwen van de Koning Der Dieren op het podium van het café staat: koffers, een boek van Freud en afbeeldingen van de Ku Klux Klan. De Koning zelf gaat gekleed als een combinatie van een Balkanvrouwtje, een fanfarelid en een postbode die uit Samson en Gert lijkt te zijn weggelopen. Daar kunnen wij van dat zure 3voor12 natuurlijk ab-so-luut niet om lachen. Ga eerst maar eens muziek maken. Op dat vlak bedient De Koning zich ondersteund met zijn door ducttape bij elkaar gehouden gitaar vooral van absurde ongein en obsceniteiten, vaak gevoed door zijn obsessie voor meisjesborsten en poep. Desondanks zorgen songs als 'Gerard, Geile Huisarts' en 'Als Je 16 Bent' (“Dat heette eerst 'Als Je 14 Bent', maar toen werd ik heel vaak gebeld”) ervoor dat het mensen in het publiek elkaar vertwijfeld en oncomfortabel aankijken. Moeten we nou lachen om deze prettig gestoorde gek, of roepen dat dit Echte Kunst is? Wat dat betreft doet De Koning Der Dieren precies wat popmuziek teweeg moet brengen. Daarnaast is het een fijne afwisseling tussen de serieuze singer-songwriters vanavond.

Emmy Eve

Emmy Eve is verreweg de meest ervaren act die vanavond het podium van Mezz Café beklimt. Vorig jaar bracht de Bredase, in het dagelijks leven Evelien Snijders, haar EP 'Take A Bow' uit. Emmy speelt kwetsbare liedjes, maar met een behoorlijk geëmancipeerde – zo niet rabiaat feministische – ondertoon. Haar stem is sterk en kraakhelder en doet aan Maria Mena denken, zeker wanneer ze wordt begeleid en zich zelf niet hoeft te concentreren op gitaar spelen. Ook songtechnisch is er heel weinig mis, maar (zeker na een act als De Koning Der Dieren, natuurlijk) zijn de songs een beetje braaf en voorspelbaar hier en daar. Damien Rice-cover 'Canonball', dat vroeg in de set voor een kippenvelmoment zorgt, wordt feilloos gespeeld. Maar het feit dat juist dit nummer met kop en schouders boven de andere songs uitsteekt, benadrukt dat Emmy Eve er nog niet is. Maar goed, iets met appels en peren. Emmy Eve heeft alles in huis om een groot potentieel publiek aan te spreken. Er wordt dan ook geroepen om een toegift, waar zij na enige twijfel met Alanis-cover 'Ironic' gehoor aan geeft. Inderdaad: helemaal niks mis mee, maar ook niet superspannend.