Iets na half twaalf is het nog rustig, als de eerste mensen zich richting de Spock begeven. De uit Berlijn afkomstige Armonia opent en sluit de Spock vanavond. Ook bij de vorige Contact trad hij op, net als vorige week tijdens Traum in dezelfde discotheek. Zijn selectie aan toegankelijke en door techno beïnvloedde muziek zet meteen een goede toon. Waar eerder Contact de techno en house in de hoofdzaal verzorgde, is dat deze keer omgedraaid met de Spock. De nadruk ligt meer op dubstep & drum 'n' bass. De hoofdzaal wordt dan ook gehost door Step Right Dub. Dubsik is daar inmiddels bezig aan zijn opwarmset. Deze in Breda terugkerende dj doet het zoals het hoort. Veel constant opbouwende nummers en "grote kamer dubstep” verhogen de hartslag van het publiek. Crash Fistfight is een broer van 12Gauge-lid Jasper en neemt het vervolgens van Armonia over in de Spock. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden is zijn mix ingetogen en gestructureerd met respect voor het nog "vroege" tijdstip. De bijna knusse Spock vraagt om een ingetogen energie en is ook wat intiemer voor de bezoekers. De programmering komt hierdoor wat anders tot zijn recht dan in de hoofdzaal.
Santiago staat in het teken van Frietboer en Viezerik. Ze brengen gezamenlijk een combinatie van toegankelijke hiphop en verwante stijlen. Om de beurt staan zij een aantal minuten te mixen. De bezoekers van deze chillout zaal kunnen het wel waarderen. Rond half één is Tekka aan het mixen in de grote zaal. Zijn strakke opening van vrij hysterische trap schakelt over naar zijn beter bekende klanken. De rauwe Koan Sound geïnspireerde selectie is voor dubsteppend Breda welbekend en het publiek reageert receptief. Met de toevoegingen van MC Sheep gaat het nog een stap verder, zijn energieke stijl doet denken aan mc's uit de beginjaren van de jungle.
Barbarix is uit Engeland gekomen om Culprate te vervangen, die helaas was verhinderd door een miscommunicatie. Hij moest diezelfde avond namelijk twee boekingen in England doen. De boeking agent waar hij pas bij zit moest daarbij logischerwijs eieren voor zijn geld kiezen en koos voor de UK. Barbarix opent met één van zijn eigen nummers. De technische producties met veel aandacht voor detail zijn van een hoog kaliber. Toch lijkt de energie naarmate de set vordert wat in te zakken. Daarom is hij bereid een andere weg in te gaan om het publiek mee te krijgen. Hier en daar neemt hij een uitstapje naar andere genres.
Groene lasers gehuld in rook ogen sierlijk in de Spock. I.V.R. is daar inmiddels met zijn set bezig. De muziek zelf blijft veelal warm en toegankelijk, verspreid over de zaal zijn er best wat mensen aan het dansen. Wat opvalt is de opkomst, deze is hoger dan bij de vorige edities. Teruggekeerd in de hoofdzaal zien wij dat Franky Nuts inmiddels ook aan zijn set begonnen is. Dit talent dat vorig jaar nog op Breda Barst stond, is een echte publiekstrekker. Een combinatie aan strakke overgangen en doordachte cuts en blends bewijzen waarom. Het publiek weet zijn aanstekelijke energie goed in dansbewegingen te vertalen. Op bepaalde momenten staat Franky Nuts net zo hard mee te springen en te headbangen. Met nog een paar minuten op de klok loopt de manager van de Graanbeurs naar hem om aan te geven dat het tijd is. De lichaamstaal van beiden is veelzeggend. "Laatste nummer? Nou, nog één dan." Aan het publiek af te lezen had het in elk geval nog wel wat langer door mogen gaan.
Gezien: Contact. Graanbeurs, vrijdag 1 februari 2013.
Contact legt met derde editie de lat weer hoger
Menig danceliefhebber kan tegenwoordig zijn hart gerust vaker ophalen bij De Graanbeurs. De in Breda vanouds bekende tent is bezig aan een heuse terugkeer. Veel feestjes staan nog deels in hun kinderschoenen, maar de toenemende animo doet naar meer smaken. Zo ook bij Contact. Lees hier hoe de inmiddels derde editie van dit dance evenement, op vrijdag 1 februari, beviel.