Indrukwekkende albumpresentatie Charlie Jones’ Big Band in Mezz

Band gaat met ‘Until I Get Bald’ subliem verder op de goede weg

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Mike Klaassen ,

‘When Romans Came To Fail’, ‘Jesus Has Left The Sky’, Charlie Jones’ Big Band had deze en andere nieuwe fraaie nummers stiekem al in een vorige tournee uitgeprobeerd en kwam donderdag 27 september dan de nieuwe plaat ‘Until I Get Bald’ officieel presenteren in Mezz. Met geweldig goede zin en vol energie werd het een mooie avond. Jan Verstraeten, zanger, frontman en de verpersoonlijking van Charlie Jones, vertelde vorige week nog in een interview met 3voor12/Breda dat hij er een speciale avond van wou maken, met persoonlijke keuzes Matt Watts en Reena Riot in het voorprogramma. Dat moet je ook maar eens lezen, aan de rechterkant.

Matt Watts
De in Antwerpen woonachtige Amerikaan Matt Watts kent Charlie Jones nog van toen hij "nog jong was". Watts is 24, Verstraeten 23. Verder praat de singer-songwriter, die soms ook met band optreedt, weinig. Hij draagt een mooi liedje op aan zijn jarige oom en het pakkende slotnummer gaat over zijn vrouw en een reis naar Spanje. Na een bedankje blijft het soms angstvallig stil. Dat Watts een donker pak draagt en een donkere hoed op heeft, helpt ook niet. Maar zijn muziek werkt wel. De wat hoge stem, de elektrische gitaar met hier en daar dikke distortion, en de eerlijke songs, die slaan aan. Er wordt geluisterd naar de afwisselend harde dan weer zachte blues van de Antwerpenaar. Terecht.

Reena Riot
Hoe anders is de opkomst van Reena Riot. In haar eentje, nog zonder gitaar, trekt ze de aandacht naar zich toe door met haar voeten te stampen en in haar handen te klappen. En eens goed uit te halen met haar stem. Wat een bereik! De eveneens 24-jarige Naomi Sijmons komt uit België en is dochter van The Scabs bassist Fons Sijmons. Goed dan is dat ook maar gezegd, en o ja, Sijmons studeert aan de Rotterdamse kunstvakschool Codarts. Stond dit jaar in de finale van Humo’s Rock Rally. De aandacht blijft er gemakkelijk bij. Reena Riot bouwt haar songs goed op, met pakkende bluesrifs en vertelt verhalen in haar teksten. Ze linkt een interviewquote van Charlie Jones over 'seks met demonen' aan haar eigen song 'The Dog', wat dan weer niks met seks met dieren te maken heeft, maar wel iets vertelt over haarzelf. Wat dan wel? Misschien vertelt Reena Riot het nogmaals op donderdag 25 oktober want dan speelt ze weer in Breda bij 'Ik Zie U Graag… voor efkes dan', tijdens het 10-daagse jubileumfeest van Mezz. Charlie Jones vraagt niet voor niets een extra applaus voor Watts en "straffe madam" Reena Riot.

Charlie Jones' Big Band - 'Until I Get Bald'
Speciaal witgeverfde versterkers, eentje met een zinkend modelbootje erin verwerkt, want een kunstwerk van Charlie Jones de beeldend kunstenaar, én een band die niet de geijkte volgorde van het nieuwe album speelt. Charlie Jones' Big Band is eigenzinnig en dat is één van de grootste krachten. Pakkende alternatieve bluesrock met goeie teksten, meerstemmige zang, en het magnetische enthousiasme van de band zijn er nog een paar. En vanavond presenteert Charlie Jones' Big Band dus de nieuwe cd in Breda. De band begint met albumopener 'Me & A Cartoon' waarbij drummer Joris de Bock direct een felle, harde toon trekt en de toon zet. De band heeft er zin in! Dan volgt 'Dear Brother' waarbij alle leden zingen, van zanger Charlie Jones tot De Bock en toetsenist/percussionist Steph van Uytvanck en bassist Koen de Gendt. Dit is ook het geval in het enorm fraaie 'Jesus Has Left The Sky', waarbij alleen Verstraeten gitaar speelt en de anderen percussie gebruiken. Het raspt en ratelt en halverwege zet Van Uytvanck een droeve harmonicasolo in. Eigenlijk bouwt Charlie Jones' Big Band met deze unieke podiumpresentatie door op het succes van de eerste platen, waarbij het nu een kwartet muzikanten is ten opzichte van het originele duo.

De set blijft voortdurend boeiend, ook nummers als 'Wordless Fear' en 'Elephant Man' doen het goed en 'Little Minds' is live een vet psychedelisch rock 'n roll nummer met een heerlijke opbouw. En dan speelt de band tussendoor ook hoogtepunten van voorganger 'Wash The Dirt Off These Hands', in een iets andere versie zoals de titeltrack (met orgel), 'Lame Dog' (met bekkens), een funky versie van 'Morning Light' en als hoogtepunt een bijna maniakaal rockende versie van 'Pull The Hammer'. Alternatief en creatief, zoals Charlie Jones' Big Band altijd goed is voor een verrassing. Mezz is dan misschien niet vol, het publiek kent zijn klassiekers én is hoorbaar content met de songs op 'Until I Get Bald'. De mannen van Charlie Jones' Big Band blijven uiteraard graag geziene gasten in Breda. Het album is een sublieme stap op de goede weg en kun je ook beluisteren op de 3voor12 Luisterpaal.

Gezien: Matt Watts, Reena Riot, cd-presentatie Charlie Jones' Big Band. Mezz, donderdag 27 september 2012.