“Block Party, geef het op voor Ben Jur!” Tjerkovara opent om 15.00 uur met veel enthousiasme het Block Party-podium voor een klein aantal vroege vogels. DJ Ben Jur is de eerste die vandaag mag aantreden, en zal dat later tussen de verschillende optredens door nog vaker doen. Terwijl het publiek langzaam binnendruppelt, weet hij hen prima te vermaken door het strak aan elkaar mixen van allerhande hiphopclassics. Met een knap staaltje scratchen laat de producer van Timmietex en Van Kwaad Tot Erger zien dat hij van meerdere markten thuis is.
Om 16.00 uur mogen Kensei en zijn producer Frietboer hun opwachting maken. Vanaf de eerste beat is het duidelijk dat dit geen commerciële, makkelijk behapbare hiphop wordt: dit zijn industriële, rauwe beats met een aardige portie distortion. Kensei spit in een hoog tempo, met een hakkerige flow die goed past bij de harde beats. Zijn teksten zijn soms diep, soms duister en altijd perfect te verstaan. Ook tijdens de accappella die hij tegen het einde van zijn show opvoert. Echter, een ‘show’ is het niet. Wat Kensei laat zien aan skills en inhoud, ontbreekt hem aan show en energie. Terwijl een aantal tracks zich zeker lenen voor gespring en geschreeuw, doet de rapper weinig moeite om dit voor elkaar te krijgen. De focus ligt voornamelijk op zijn technische performance. Het publiek vindt het allemaal best en geniet chillend van het optreden.
Na Kensei betreden Stijn en Stijn van Het Collectief het podium. Zij laten zien dat een mix van Brabantse gezelligheid, carnaval, hiphop en Balkanbeats niet per sé een succes hoeft te zijn. Alhoewel het erg gezellig is op het podium, klinkt het vanuit het publiek toch vooral erg rommelig. De mannen zijn slecht te verstaan, wat niet wordt bevorderd door het feit dat ze veel door elkaar heen rappen en praten. Al met al had het contrast met Kensei niet groter kunnen zijn. Het Collectief is hier namelijk naartoe gekomen om een feestje te bouwen en dat lukt aardig: het is ook vóór het podium best gezellig.
Het laatste uur van de hiphop-middag is voor DJ EZD. Deze spin in het Bredase hiphop-web is de brug tussen de hiphop-middag en de dubstep-avond. Een mix van oude en nieuwe hiphop-tracks komen voorbij, met een korte intermezzo door Chuck en George, oftewel Timmietex en Tjerkovara. Na twee livetracks is de beurt weer aan EZD, die rustig aan opbouwt naar een beukend einde met de Skrillex remix van Bennie Benassi’s 'Cinema'. De Block Party is klaar voor de avond.
Breda Barst '12: zaterdag op Block Party
Na een middag met wisselend succes, is de Block Party klaar voor de avond
Hiphop en aanverwanten zijn uiteraard ook present op Breda Barst. We parkeerden vaste hiphop-specialist Piet van den Boer bij het Block Party podium en lieten hem zijn ding doen. Dit is het resultaat.
Zaterdagmiddag
Zaterdagavond
Om 19.00 uur pakt Lounga het stokje over van DJ EZD en kan de Block Partyavond echt beginnen. Het is duidelijk dat Lounga er geen gras over laat groeien, want zijn serie van dubstep, met breakbeat-/drum'n bass-invloeden, en Trap-nummers doen vanaf minuut één de grond flink trillen. Hoewel het nog niet echt donker is, worden ook de stroboscopen en lasers alvast uit de kast gehaald, samen met de rookmachine.
Wanneer Dubsik achter de draaitafels plaatsneemt, zit de sfeer er al goed in. Zijn enorm gevarieerde set van dubstep, hiphop, UK funky, drum ‘n bass en electro wordt dan ook erg gewaardeerd. Nadat het publiek compleet los gaat op de Yellow Claw remix van Major Lazer’s 'Get Free' wordt hij helaas even overmoedig en gooit er een trage hiphopbeat achteraan, waardoor de climax snel voorbij is. Gelukkig pakt Dubsik de draad snel weer op, om zijn set uptempo af te sluiten.
Ook Tekka is dit jaar weer van de partij om de Blockparty menigte een uurtje te vermaken. Na zijn optreden vorig jaar zijn de verwachtingen hooggespannen en hij maakt ze helemaal waar. Met voornamelijk undergroundtracks weet hij het publiek continu te verrassen zonder de aandacht te verliezen.
De afsluiter van deze avond is Franky Nuts. Hij staat bekend als energieke dj, die zijn inspiratie haalt uit de manier waarop de Bloody Beetroots hun optredens doen. Die vergelijking wordt al snel duidelijk wanneer hij zelf compleet los gaat op het podium. Ondersteund door een mc én een rapper is dit een waardige afsluiting van deze dag. Van dreunende hiphop beats via zagende dubstep sounds naar snoeiharde drum ‘n bass en weer terug: Franky Nuts maakt het publiek helemaal nuts.