Op voorhand verwacht je misschien zes bands bij de titel Zes Maal, maar de titel refereert naar het aantal x’en in de stadslogo’s van Amsterdam en Breda. Zes maal dus, met twee x twee bands op het podium. De samenwerking is bedacht en opgezet door PopOrganisatie Breda (POB), samen met de Amsterdamse club The Winston Kingdom. Op voorhand was TenTemPiés aangekondigd uit Amsterdam, maar zij moesten hun optreden voorlopig uitstellen. Het trio Black Bandit komt hen vervangen. Johnny Stardust mixt de avond aan elkaar.
De vier heren van Solan beginnen met een blues rocknummer waarbij zanger Maarten Overbeek op het eind nog een relaxt stukje mondharmonica meegeeft. Eén van de ware krachten van Solan openbaart Overbeek in het tweede nummer, wanneer ook hij zijn gitaar erbij pakt en met zijn stem een paar keer indrukwekkend uithaalt, a la Robert Plant van Led Zeppelin. Klinkt goed, de band maakt seventies rock met een rustig, dragend ritme met veel ruimte voor de beide gitaren. Gitarist Vincent Bax lijkt soms op te gaan in improvisaties. Solan heeft het stuwende van stoner, maar met een vet seventies rockgevoel en ruimte voor galmende gitaren. Speciale vermelding voor slotnummer ‘The Pioneers’, waar alles samenkomt, inclusief de tamboerijn van Overbeek.
Black Bandit komt uit een iets andere rockhoek, het Amsterdamse trio leunt zwaarder op een onontkombare bass, van Houk van Warmendam, en drummer Colin Linnekamp neemt de eerste stem voor zijn rekening, aangevuld door aanstekelijke refreinen van Van Warmendam en gitarist Virgil Ray. Het gaat harder, sneller: de titel van debuutalbum ‘Reckless Roll’ zegt precies wat je krijgt: punk, ska en veel energie op het kleine Boulevard podium. Meezinger en opvallendste nummer ‘Burning It Down’ (“oh oh o o o”) slaat in het begin een beetje dood, maar tegen het einde wordt het refreinlijntje toch meegebruld.
Natuurlijk is het rond 23.00 uur, als The Patsys gaan optreden, veel drukker in de Boulevard. Beroemd om hun grote schare fans is dé all female rockband van Breda een garantie voor veel volk. Ook vanavond is dat het geval, als bassiste Debby van der Vlist op vakantie is en wordt vervangen door een kerel, mystery guest Mart van Zundert de bassist van AlphaMale. The Patsys begint flink punk, zangeres Fleur van Zuilen schreeuwt het uit. Lekker, The Patsys hebben er zin in. Covers ‘I Want Some’, ‘Plump’ en een eigen versie van ‘These Boots Are Made For Walking’ komen weer voorbij geknald. Een eigen nummer dat de titel ‘Call For Love’ lijkt te dragen, klinkt erg goed en wordt vol overtuiging gebracht. The Patsys blijven rocken, kraken en rammelen en dat is een goeie zaak. Wel oppassen voor de herhaling, een optreden van The Patsys blijkt altijd tof, maar eigen werk is toch zoveel leuker?
Het podium oogt nog kleiner als de zes mannen van The Fudge uitgebreid hun apparatuur stemmen. Duurt wat langer, maar dan krijg je ook wat. Een eerste carnavalsgrapje komt totaal niet aan, maar daarna geeft The Fudge een weergaloos optreden. Het is knap om drie gitaren zo strak gelijk te laten spelen en tegelijkertijd zo anarchistisch tekeer te gaan. En dan nog een bassist, drummer en toetsenist, die tegelijkertijd de electro effecten voor zijn rekening neemt. Ze kunnen belachelijk veel kanten op met zo’n bezetting en doen dat ook. Strak, hard, ska, balkan, psychedelisch en altijd even energiek. Zanger Midas Treub varieert veel. En dan te denken dat de band een goed jaar samen is. What the fudge? De Boulevard loopt tijdens het optreden gek genoeg langzaam leeg, wat echt vreemd is, want The Fudge speelt sensationeel. Tot en met de tweede vurig verlangde toegift toe, een goedgekozen cover van Dizzy Rascals ‘Bonkers’ met gitaren, waarbij Patsys-zangeres Fleur de verleiding niet kan weerstaan en meedoet. Wie er niet bij was, heeft echt wat gemist. Het zal vast niet lang duren voordat The Fudge op grotere podia en festivals staat. Hopelijk net zo ongepolijst als vanavond.
De volgende editie van Zes Maal is in Winston Kingdom te Amsterdam en in juni zal Breda het festival weer verwelkomen. Wie daar dan speelt, is nog onduidelijk. In een laatste-moment-guerrilla-actie van POB via Facebook werden bands uitgedaagd te komen kijken om zo een plekje te kunnen claimen, de respons viel tegen. Dat deze première een vervolg verlangt, is wel duidelijk. De Boulevard alleen al is zo geschikt voor kleinschalige festivals als One Two Trash en Zes Maal.
Gezien: Zes Maal festival met Solan, Black Bandit, The Patsys en The Fudge. De Boulevard, vrijdag 11 maart 2011.
Sensationeel optreden The Fudge bij eerste Zes Maal Festival
Geen concurrentiestrijd, maar netjes om de beurt spelende bands uit twee steden
Vrijdagavond was de eerste editie van Zes Maal Festival, een nieuwe concertavond waarbij twee maal twee bands uit Amsterdam en Breda om beurten het podium delen in diezelfde steden. De Boulevard bleek de ideale plek voor de première, met Solan en The Patsys uit Breda en Black Bandit en The Fudge uit Amsterdam. De grote gemene deler was rock, de invulling steeds net iets anders.