Opmars Pien Feith wordt onderstreept in Breda

Feith maakt reputatie waar tijdens Velvet’s Music Cafe

Tekst: Pien van der Steen ,

Het zijn drukke weken voor Pien Feith en haar band. Op 21 februari bracht de Amsterdamse zangeres haar eerste full-length ‘Dance On Time’ uit, presenteerde deze in Paradiso en in het Utrechtse Ekko en was te gast bij De Wereld Draait Door. Het optreden in Mezz Café is de eerste in een tour door Nederland. En als Feith deze koers blijft varen, zullen we haar vermoedelijk gauw terugzien in de zaal van Mezz.

Feith maakt reputatie waar tijdens Velvet’s Music Cafe

“We waren zenuwachtig over of er wel veel mensen zouden komen”, vertelt Pien Feith het publiek in Mezz Café. Nergens voor nodig, want hoe regenachtig ook, het is enorm druk tijdens de laatste editie van Velvet’s Music Cafe. Niet zo gek, gezien de almaar groeiende reputatie van Feith, haar recente optreden bij De Wereld Draait Door en de hooggespannen verwachtingen rondom haar eerste full-lenght album ‘Dance On Time’. De plaat, uitgebracht bij V2 Records, laat een nieuwe Pien Feith horen die haar gitaar heeft weggelegd. Beats, percussie en zanglijnen liggen ditmaal aan de basis van de nummers die Feith samen met producer Melvin Wevers en drummer Pim Verlaek heeft geschreven. Laatstgenoemde heeft enkel de release van ‘Dance On Time’ nog meegemaakt, maar heeft vervolgens het stokje over gedragen aan Bow Evers (Hit Me TV), die dan ook het optreden in Mezz mee verzorgt.

De tracks op ‘Dance On Time’  zijn gevarieerd en gelaagd, maar laten zich live uitstekend vertolken. ‘The Options’ klinkt als een aangekleed nummer van The XX, in ‘Ostrich’ combineert Feith ijzige Fever Ray-achtige beats moeiteloos met reggae ritmes en in titeltrack ‘Dance On Time’ resoneren in de verte New Order en Depeche Mode. Het is vervolgens het stemgeluid en de zanglijnen, in een enkel geval tegen rap aan, van Feith die er zorg voor dragen dat er eenheid in de sound ontstaat. Vaak wordt Feith vergeleken met Björk vanwege haar manier van zingen. Tijdens het optreden wordt deze vergelijking versterkt door het feit dat Feith verkouden is en daardoor nog dichter tegen het van Björk zo bekende hese stemgeluid aanleunt. De verkoudheid doet echter geen afbreuk aan het optreden, mede dankzij de hoeveelheid Strepsils die Feith die dag heeft weggewerkt: “Die dingen smeren de boel echt goed!”. Om het optreden kracht bij te zetten gebruikt Feith samples van haar eigen stem, een goede keuze gezien de mate waarin haar zang de nummers draagt.

Knap aan Pien Feith is hoe de variëteit aan stijlen en instrumenten, van toetsen en samples tot traditionele instrumenten als de kabassa, subtiel worden ingebracht waardoor er geen gekunsteld optreden ontstaat en Pien Feith niet enkel een zangeres is, maar een echte live band. Feith heeft zich omringd door sterke artiesten en overtuigt zelf door haar vaak melancholische liedjes te vertolken met integriteit en een opgewekt gemoed. Met Pien Feith op het podium vergeet een volgepakt Mezz Café even dat het maar een druilerige zondagmiddag is.

Gezien: Pien Feith. Mezz Café, zondag 27 februari 2011.