‘Raamsdonkse’ Kayleigh Leith strikt drummer Shawn Pelton voor debuutalbum ‘Raamsdonkse’ Kayleigh Leith strikt drummer Shawn Pelton voor debuutalbum

Opnames in New York. “Alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt”

, Interview: Daniël Hereijgers, foto's: Edwin van de Rijke en Richard Hilgeman

‘Raamsdonkse’ Kayleigh Leith strikt drummer Shawn Pelton voor debuutalbum

Opnames in New York. “Alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt”

Interview: Daniël Hereijgers, foto's: Edwin van de Rijke en Richard Hilgeman ,

De Amerikaanse singer/songwriter Kayleigh Leith woont in het dorpje Raamsdonk. Samen met haar Nederlandse man en manager Rob van Disseldorp vertrekt ze op 11 april vijf weken naar New York om haar debuutalbum op te nemen in de beroemde Cutting Room Recording Studios. Een interview over hoe de kleine Amerikaanse met de zuivere stem het allemaal voor elkaar krijgt. “Alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt.”

Opnames in New York. “Alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt”

De Amerikaanse singer/songwriter Kayleigh Leith woont in het dorpje Raamsdonk. Samen met haar Nederlandse man en manager Rob van Disseldorp vertrekt ze op 11 april vijf weken naar New York om haar debuutalbum op te nemen in de beroemde Cutting Room Recording Studios. Productie: E-Shy Gazit, bekend van o.a. Lisa Loeb, Estelle en The Strokes. Drums: Shawn Pelton, o.a. Sheryl Crow. Niet de minsten dus! Een interview over hoe de kleine Amerikaanse met de zuivere stem het allemaal voor elkaar krijgt. “Alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt.”

Best duur, vijf weken verblijven op Manhattan… Leith, die zelf nog een tijdje in The Big Apple heeft gewoond: “we hebben het geluk dat we bij vrienden kunnen logeren. Die hebben een enorm huis op Long Island. De verdiepingen lijken wel allemaal huizen binnen een huis, we hebben er bijvoorbeeld een eigen keuken. En er is een biljartkamer, een zwembad en zelfs een jacuzzi. Heel relaxed en met de trein ben je binnen veertig minuten bij Cutting Room Records. Mijn broer woont in New York, op ongeveer dertig minuten van de studio. We gaan ook zeker bij hem langs.”

“Opnemen kost veel geld, zeker in New York. Door de nieuwe professionele demo is het heel snel gegaan. Rob heeft een investeringsplan opgesteld en binnen een maand hadden we het rond. Dat is snel en heel fijn, we kregen het eerder steeds net niet voor elkaar. We zijn altijd blijven geloven dat er iets beters zou komen en dat is nu gekomen. Ik ben echt heel blij en excited dat we in New York gaan opnemen.”

Beroemde drummers
Kayleigh en haar man gaan met zijn tweeën, voor de muziekpartijen zijn ze op zoek naar Amerikaanse artiesten. “Mijn neef Bernie Dresel is drummer en speelde lang met Brian Setzer (bekend van Stray Cats red.), maar helaas was hij niet beschikbaar omdat hij dan in Los Angeles bezig is. We vonden een alternatief: drummer Shawn Pelton, hij speelde samen met Sheryl Crow en veel andere grote artiesten.” Niet de minste dus, Leith is vol vertrouwen dat ze ook de juiste andere muzikanten vindt.

Schrijven in Nederland
Kayleigh kwam in 2008 naar Nederland en heeft in het kleine Raamsdonk haar eerste serieuze eigen nummers geschreven. Ze speelde eerst in coverbands en ging eind 2008 echt solo. Over het schrijven zegt ze: “de songs ‘Run Without You’ en ‘Buy Me Roses’, heb ik op één dag geschreven. Rob was gaan werken en ik zat daar maar de hele dag alleen, ik mocht niet werken omdat ik nog geen werkvergunning had. Er ging zoveel door me heen, ik voelde me ook een beetje homesick. Die nummers zijn heel belangrijk voor me, ze komen zeker op het album. In 2008 heb ik zoveel liedjes geschreven, waarvan vier of vijf die echt goed waren. Ik speelde in Amerika al veel in koffiehuizen en het was cool om liedjes van anderen te spelen. Mijn eigen werk vond ik toen nog niet goed genoeg. Eenmaal in Nederland werd het tijd om eigen muziek te schrijven, daar kreeg ik in die periode ook echt de kans voor. Meestal ga ik bij mezelf na ‘What am I feeling today?’. Ik schrijf ook graag over de liefde, dat kent iedereen.”

Doorslaggevende demo
De demo die begin dit jaar uitkwam, was heel belangrijk en doorslaggevend voor Kayleigh: “Ik had wel een demo, maar die hadden we thuis opgenomen en dat hoorde je. Als ik schrijf en de nummers op mijn gitaar speel, hoor ik ondertussen ook de andere partijen al in mijn hoofd. Met Pro Tools maak ik dan zelf bijvoorbeeld een vioolpartij erbij. De nieuwe demo is gemixt door Chip Hardy, een zeer bekende producer uit Nashville. Erheen vliegen voor de opnames was te duur, maar we vonden een uitstekend alternatief: Skypen. Zijn studio doet dat vaker, maar alleen met Amerikaanse artiesten. Ik ben Amerikaanse en dat heeft zeker geholpen. We konden mijn opnames via internet doorsturen waarna hij aan de slag ging. Via Skype hadden we een live verbinding met de studio, het was alsof je ernaast zat! Het tijdsverschil van zeven uur was daarbij wel een uitdaging. Ik kon meeluisteren en beslissen, dat vind ik het belangrijkst. Ik schrijf alles zelf, zowel tekst als muziek, op één nummer na. They are my songs!”

Voorliefde voor het geluid uit Nashville
“Ik wou het Nashville geluid omdat ik dat mooi vind en omdat ik beïnvloed ben door bijvoorbeeld Taylor Swift, Sugarland en Lady Antebellum, die daar allemaal hebben opgenomen. De country klank, dat typische geluid, wou ik terughoren en dat is gelukt. De mensen van The Cutting Room in New York hebben de demo gehoord en zijn daardoor enthousiast geraakt om mijn debuutalbum op te nemen. De directeur stelde zelf voor met E-Shy Gazit te gaan samenwerken en daar ben ik heel blij mee. Hij heeft ervaring met singer/songwriters want hij werkte eerder onder andere met Lisa Loeb. En hij heeft daarnaast R&B-ster Estelle begeleid en die vind ik ook cool.”

Poppier dan de demo
Nu de opnames van haar debuut in New York zullen plaatsvinden, raakt ze dat typische geluid wellicht kwijt, iets wat Kayleigh bevestigt: “Het album zal poppier worden dan de demo. Die had echt het country gevoel omdat dat het beste past bij het Nashville geluid. We gaan tijdens de eerste week de pre production doen en dan bekijken we met de producers wat voor gevoel zij erbij hebben en of dat past in wat ik ermee wil. Ik weet zelf ook niet alles en sta open voor nieuwe ideeën.” Het album zal tien tot elf nummers gaan tellen, volgens Kayleigh een mooi gemiddelde voor een debuut.

Op dit moment is er nog geen platenmaatschappij in zicht om het aanstaande album uit te gaan brengen. Dat wordt de volgende stap vertelt ze: “meteen als het album klaar is, gaan we op zoek naar een platenmaatschappij. Dat kan een Amerikaanse firma zijn, maar liever een Nederlandse, dit is toch mijn thuisbasis en van hieruit wil ik bouwen.” Mocht dat niet lukken dan wordt de plaat misschien op een eigen indie-label uitgebracht, maar dat is toekomst kijken. Net als een tour om het album te promoten en zelfs de woonplaats van Kayleigh Leith kan nog variëren: “alles is mogelijk. Ik ga waar de muziek me heen neemt.”

nu op 3voor12