Vrolijk en hard rocken met OoL en TPE op Club3VOOR12/Breda

Gezocht: nieuwe bassist voor The Phonology Experience

Tekst: Daniël Hereijgers, foto’s: Martijn Stadhouders ,

Frisse liedjes van Offenders of Love, seventies orgelrock van The Phonology Experience en een stukske electro-mix van ERORR. De clubavond van 3VOOR12/Breda was zaterdag weer een prettig feestje in Mezz-Café.

Gezocht: nieuwe bassist voor The Phonology Experience

Offenders of Love, de liefdevolle rockers uit Zundert, verrassen bijna elk concert met vers werk. Vanavond horen we voor het eerst het pakkende, vrolijke ‘That’s No Life (Disco Life)’, opgedragen aan de recent overleden gerbil Disco (woestijnratje/huisdier). Echte liefde, met een knipoog. En ook spannend, want de toetsen van bassist Tims Korg pianootje lopen op batterijen vandaag. Gitarist Marc heeft daarnaast duidelijk de blues wat vooral opvalt bij ‘Tommy & Gina’. Zijn gitaar huilt intens over de twintig jaar verzonnen pijn uit de relatie van de hoofdpersonen uit Bon Jovi’s ‘Living On A Prayer’, terwijl hij zelf half in de twintig is.

Jazzminnend Breda heeft een leuke opwarmer voor de New Cool Collective Big Band in de zaal van Mezz. Ten minste, een groot deel van het publiek haakt rond kwart voor tien af. Offenders of Love (OoL) maakt zijn reputatie waar: het immens poppy ‘Loser’, het driestemmige ‘Home With Me’, de swingende cover ‘Does Your Mother Know’ van een of andere Zweedse metalband en het pittige slotnummer ‘Stuck In Slow’, “voor alle meisjes die graag op de bar dansen”, het oeuvre van OoL is gevarieerd en wordt lekker enthousiast gebracht. Als het geluid op het podium nog iets beter was, was de vlag van 3VOOR12/Breda zeker helemaal van de gordijnrails afgeknald.

The Phonology Experience bewaart zijn urgente nieuws tot het laatst: de band is op zoek naar een nieuwe, vaste bassist. Al doet invaller Alex het vanavond best goed. Vanaf het funky, relaxte openingsnummer zet The Phonology Experience (TPE) een pakkend en zwaar geluid neer. De invloed van het Philicorda orgel is al vaker geprezen, de invalbassist speelt goed en drummer Victor laat met keiharde drums merken dat hij zijn oldschool punk Black Flag shirt niet voor niets heeft aangetrokken. Maar vaak lijkt de band in dienst te spelen van gitarist Jan. Hij kan en mag uitblinken vanavond, en het rockt.

Jammer van de concurrentie in de grote zaal, want het café had voller gemogen. ‘Double Whopper’ klinkt tof en is catchy. Net als slotnummer ‘Plastic Bag’. Verder draait het optreden om stemmen. Zanger en toetsenist Rob geeft aan niet goed bij stem te zijn. De meerstemmige nummers hebben toegevoegde waarde en helaas worden de stiltes tijdens het tussentijdse stemmen nog niet effectief, grappig of informatief opgevuld. Seventies rock dekt de lading, een toeschouwer fluistert dat het hem doet denken aan seventies rockband Mashmakhan.

Sander Veill is dj ERORR en draait vandaag tussen de optredens en erna. Hij draagt zijn skinny jeans baggy en heeft een pittige klus het overgebleven volk aan het dansen te krijgen met zijn hippe electro. Redactielid Ivo helpt: denk bijvoorbeeld aan James Holden en Das Glow. De discolichten gaan aan als ERORR iets voor elven aan zijn set begint. Het blijft bij een korte set van nog geen uur. De diepe beats zijn lekker, ook al wordt er niet gedanst en druppelen er steeds meer Big Band-fans Mezz-Café binnen. Goed geprobeerd, maar een beetje een anticlimax van opnieuw een prettig avondje Club3VOOR12/Breda.

Gezien: Club3VOOR12/Breda met Offenders of Love, The Phonology Experience en ERORR. Mezz-Café, zaterdag 24 april 2010.