Quentin van Honk wint TWSTd!

Finale in de Melkweg van TWSTd DJ Contest 2011-2012

Fleur Reuser ,

In 2011 werd alweer de achtste editie van de TWSTd DJ Contest op poten gezet. 160 dj’s namen deel aan de eerste rondes. Nu, 80 rondes later, zijn er nog maar vier deelnemers over. Op 17 februari namen dj’s Sebastian Flaes, Quentin van Honk, Isaaq Newton en Elkan Frank het tegen elkaar op in de Melkweg in de Grote Finale van de TWSTd DJ Contest in de Melkweg.

De TWSTd DJ Contest wordt al sinds 2004 georganiseerd in Amsterdam. De verschillende rondes vinden plaats in de Cue Bar, Studio 80 en de Sugar Factory. De organisatie van TWSTd bestaat uit specialisten uit het vak die steun willen bieden aan jong talent in de dance-industrie. Dit doen zij onder andere door middel van deze dj-competitie. Lees in de eerdere 3voor12-special meer over de competitie, de organisatie en de finalisten.

De finale

Elke dj krijgt vanavond drie kwartier de tijd om te laten horen wat hij in huis heeft. Aan het einde van de avond wordt er een winnaar gekozen door de jury die dit jaar bestaat uit Vanessa Vassallo (agent), Max Coppens (dj, producer), Wytze Dijk (promotor), Cliff de L'Isle (promotor), Dennis Luts (promotor), Kalle Lieferink (dj, producer), Koen Lebens (dj, producer), Bert Jimmink (promotor) en Ille Bitch (dj). Bij binnenkomst krijgt iedereen een stemformulier in zijn handen want naast de juryprijswinnaar wordt namelijk ook een publiekswinnaar gekozen. Aan het begin van de avond wordt het nog weinige publiek dat binnen is opgewarmd door het dj duo Specker, bestaande uit Max Coppens en Kalle Liefferink. Het geluid klinkt goed, de tunes zijn fijn, er hangt een fijne sfeer en het publiek blijft binnenstromen.

Sebastian Flaes,

Om 0:00 bijt Sebastian Flaes het spits af; ‘opzwepende funky techhouse’ verschijnt er achter hem op het scherm. Met zweetband om zijn hoofd en handen in de lucht weet hij het publiek goed mee te krijgen met zijn stevige set. Na drie kwartier wordt hij alweer overgenomen door Quentin van Honk. Hij omschrijft zijn muziek als energieke en technische house/techhouse/techno. Dit ‘technische’ is goed terug te horen in zijn set, het energieke zien we vooral terug in zijn verschijning. De dj speelt slim met het publiek door een aantal klassiekers van o.a. Daft Punk en Michael Jackson in zijn set te verwerken. Vervolgens komt Isaaq Newton achter de draaitafels. Wie nog niet helemaal wakker was, werd het wel tijdens deze set. Deze dj houdt van een stevige set met veel diepgang en hier en daar wat zweverige geluiden. Een deel van het publiek weet niet zo goed wat ze hiermee aan moeten maar het grotere deel van het publiek gaat helemaal los. Dan is het tijd voor de laatste finalist, Elkan Frank. Met 19 jaar is Elkan Frank uit Amsterdam de jongste deelnemer aan de competitie. Zijn stijl is het beste te omschrijven als groovende techhouse, met dansbare beats en onverwachtse breaks en wendingen. Na de beukset van de vorige finalist is dit weer even iets heel anders. Een set met diepgang en melodieuze techhouse. Het ‘onverwachte’ uit zijn omschrijving horen we ook regelmatig terug. Een prettige afsluiter die wat nog wel even langer had mogen doorgaan maar de stemformulieren moeten worden ingeleverd en de jury gaat in beraad. Niemand minder dan technoheld Dimitri Kneppers zal het publiek warm houden tijdens het overleg.

Dimitri

Dimitri overtreft in de eerste vijf minuten van zijn set nu al alle kandidaten. Maar dat is niets om je voor te schamen, want deze ‘ouwe rot in het vak’ draait dan ook al heel wat jaartjes succesvol mee. Na een korte break om meer tijd door te brengen met zijn gezin heeft hij toch weer besloten verder te gaan met zijn dj-carrière. Opvallend en vooral teleurstellend is dat na de set van de laatste finalist de zaal voor een groot deel leeg stroomt. Blijkbaar weet het publiek niet wie zij voor zich hebben en maakt het ze ook niet zoveel uit wie de competitie zal winnen.

Prijsuitreiking

Na een heerlijke set van een kleine twee uur is het tijd voor de prijsuitreiking. De jongens staan zenuwachtig op een rijtje: wie van hen zal winnen en wie weet net zo succesvol worden als oud-winnaars Wouter de Moor, Kevin Arnemann en Carlos Valdes? Als eerste wordt de publiekswinnaar bekend gemaakt. Het is de 30-jarige Amsterdammer Sebastian Flaes. Hij wint een account bij online booking management BookYou. De jury heeft als winnaar gekozen voor de 23-jarige Amsterdammer Quentin van Honk. Hij wint een cursus 'electronic music production' van TWSTd partner SAE (grootste en bekendste opleiding voor audio engineers). Verder krijgt hij eveneens een account bij Bookyou én een optreden op Obsession Festival aankomende zomer. De prijsuitreiking heeft zich binnen een kwartier voltrokken en de lichten gaan aan. Zo kwam er heel abrupt een einde aan deze belangrijke competitie waar 160 dj’s aan begonnen, en vanavond slechts twee winnaars uit gekozen zijn: Sebastian Flaes en Quentin van Honk. 3voor12amsterdam houdt ze in de gaten.