Sonic Soirée 8: Leendert, Pebbles and the Riverman en Teddiedrum

Een avondje genieten van Vlaams en Nederlands talent in de Brakke Grond

Fleur Reuser ,

3VOOR12/Amsterdam doet maandelijks verslag van Sonic Soirée, een intieme avond in cultuurpodium de Brakke Grond waar Vlaamse en Nederlandse bands die nog niet bekend zijn bij het grote publiek alles uit de kast halen. Op deze avond kunnen we genieten van Pebbles and the Riverman en Teddiedrum uit Vlaanderen, en de Nederlandstalige singer-songwriter Leendert.

Wanneer we de Rode Zaal van de Brakke Grond binnenlopen worden we gelijk omarmd door de rauwe, krachtige stem van Brit Van Hoof in combinatie met het warme gitaargeluid van Pieter Thys. Samen vormen zij het duo Pebbles and the Riverman. Een vreemde, maar mooie combinatie van Spaanse klanken, diepe teksten en vooral erg indrukwekkend gitaarspel. De zware nummers over liefde en verdriet klinken hartverscheurend in deze ruimte. Een zwierige Spaanse jurk voor de blonde zangeres zou het plaatje compleet hebben gemaakt.

Nadat iedereen een nieuw drankje heeft gescoord bij de bar en zijn/haar plek weer heeft gevonden, vervolgen we deze avond met een singer-songwriter van eigen bodem: Leendert. Het is even omschakelen van de opzwepende melodieën van de Vlaamse voorgangers naar de zware, melancholische teksten over verdriet en lijden van deze Nederlandstalige poëet (inclusief band). Toch lukt het hem met dit bijzondere optreden de zaal moeiteloos muisstil te krijgen en het donkere gevoel van zijn nummers goed over te brengen. Bekijk hier het interview en de akoestische sessie die we twee weken geleden met Leendert hebben opgenomen.

Hot Chip meets Chromeo meets MGMT. Zo kan het laatste optreden van de avond, elektropop band Teddiedrum, goed omschreven worden. “Dreamy without being fluffy,” aldus het Vlaamse duo Dijf Sanders en Jason Dousselaere. Bij het begin van het optreden wordt de laserharp uit de kast getrokken, het geluid klinkt lekker '80’s. De naam van de band is duidelijk terug te zien in een heus teddybeerdrumstel. Eindelijk voelt het publiek behoefte zich te bewegen en wat geluid te maken. De sfeer wordt voelbaar losser. Deze Vlaamse hipster mannen met elk een modieuze snor hebben duidelijk passie en veel lol in de muziek die ze maken en krijgen al snel twee dames uit het publiek op de dansvloer. Bij het laatste nummer heeft iedereen genoeg van het zitten op de tribune en wordt het voorbeeld van de dames gevolgd door de rest.

Akoestische sessies

Houdt 3VOOR12/Amsterdam in de gaten want binnenkort verschijnt er een aantal akoestische sessies van bovenstaande bands. Deze zijn opgenomen in de middag voorafgaand aan deze optredens tijdens Sonic Soirée.

Sonic Connections: 29-31 maart 2012

De volgende Sonic Soirée is op 9 februari 2011 met ondermeer Liesa van der Aa, Uber Ich en Superlijm. In maart (29-31 maart 2012) is het weer tijd voor het driedaagse festival Sonic Connections, waar de Sonic Soiree-avonden aan vooraf gaan.