Ziggi Recado bruist in de Oude Zaal

Reggae artiest presenteert self-titled album in Melkweg

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Marije van Woerden ,

Met Get Out geeft hij ons een indruk van wat het nieuwe album zal brengen. Collabo’s met onder andere Pete Philly en Maikal X, die tevens verschijnen om hem bij te staan vanavond. Een impressie van de albumrelease tijdens de Green Tour.

Het album ligt vanaf 15 april 2011 in de schappen en tijdens deze albumrelease laat Ziggi Recado zijn nieuwe pareltjes aan het publiek ten gehore brengen. De zaal wordt opgewarmd door niemand minder dan oud THC’er RB Djan samen met Rocks. De mannen weten de sfeer erin te zetten, vooral tijdens het THC nummer Geef Mij Maar Amsterdam en sluiten af met de -van de EP De Onderbaas afkomstige- knaller De Troon.

Opvallend is dat de zaal pas gevuld is nadat Ziggi is begonnen met zijn optreden voor deze Green Tour. Groen omdat het mede mogelijk is gemaakt door coffeeshopketen de Bulldog en de tour zo milieubewust en klimaatneutraal mogelijk wordt uitgevoerd door de mensen achter de artiest: het verbannen van kleine flesjes water, de CO2-uitstoot van de tourbus compenseren en zoveel mogelijk gebruik maken van Fair Trade-producten.

Het publiek is gemêleerd; er zijn rasta’s aanwezig, maar ook veel ‘hippe meisjes’ die warm worden van deze man met dreadlocks die je door zijn kledingstijl enigszins doet denken aan de reggaeversie van Alain Clark. Een nette jongen die Ziggi Recado.

De avond wordt gekenmerkt door een bruisende sfeer, gecreëerd door de tropische reggae beats van de Renaissance Band en de achtergrondzangers. Ziggi heeft een aantal collabo’s op zijn album en speciaal voor de release komt Maikal X (voormalig Postmen) hem bijstaan tijdens This Year en Pete Philly bij Prostitute/Crack Head. Ziggi en Pete Philly hebben al eerder samengewerkt bij Non a Dem, een track van het Open Loops-project. De Jamaicaanse Etana kon voor All My Life tot Ziggi’s spijt niet aanwezig zijn. Achtergrondzangeres Bianca vult haar plek in tijdens het duonummer en kan dit met gemak aan.

Oude liedjes zoals Need To Tell You This komen voorbij en daarnaast kondigt Ziggi een aantal van zijn nieuwe tracks aan zoals Mary en My Everything. Als afsluiter spelen Ziggi en de Renaissance Band de single Get Out, waarvan de clip is opgenomen in Dakar. Als toegift komt Ziggi nog eenmaal het podium op en introduceert Royston Williams voor het nummer Away From Home, dit duet staat ook op het nieuwe self-titled album.

Samengevat is het een kwalitatief goed optreden, alleen tijdens de toegift ging er wat mis met de microfoon en monitorspeakers, maar dat was het ook. Wel bleef de hele show een beetje ingetogen, wat ook aan de soort muziek kan hebben gelegen. Ziggi heeft in ieder geval zeker zijn best gedaan om het afwisselend te maken door vanavond de collabo artiesten uit te nodigen. Toepasselijk, zoals bij bijna elk nummer sluit hij zijn optreden af met gespreide armen, met de rug naar het publiek gekeerd en de band die nog doorspeelt. Deze man brengt kwaliteit, dat is zeker en de wereld lijkt met dit nieuwe album aan zijn voeten te liggen.

Gezien: Ziggi Recado albumrelease, Melkweg Oude Zaal, 15 april 2011, en tijdelijk te vinden op de luisterpaal.