Wasted Years of Pumping Iron blaast eclectisch publiek in Club Home stiekem weg

Nachtelijk verrassingsoptreden in carnavaleske club

Nieke Frantzen ,

De tegengesteldheid van house dj’s met donkere stoner muziek zorgt voor een bizar aangename avond. Wasted Years of Pumping Iron zet hun voeten stevig in de grond en het hele publiek gaat los.

Het is twee uur vrijdagnacht en er schijnt een geheim concert te zijn van een stoner band in Club Home. Voor wie nog nooit in Club Home is geweest: het heeft de plaats ingenomen van de oude Sinners in een klein zijstraatje bij het Rembrandtplein. Er staat een lange rij voor de deur. Ze wachten tot een jongen, gekleed als een demon uit de serie Supernatural, hen binnen laat. Hij draagt een lange, zwarte leren jas, zijn ogen zijn zwart (als in: er is geen wit meer!), dik gestifte wenkbrauwen, een grote glimlach op zijn gezicht en hij vindt het allemaal net zo spannend als wij.

The beautiful people

Trapje op ... dan ben je ineens in een ruimte met zwarte, weerspiegelende tegels op het plafond waardoor je iedereen dubbel ziet, een zwart tapijt op de vloer dat lopen op hakken voor de dames een stuk aangenamer maakt en pilaren die bedekt zijn met kussenachtig materiaal.

Trapje af ... daar is de zaal! Helemaal achterin is de dj booth maar het is zo druk dat je die niet kan zien. Daarnaast in een kleine hoek staat een drumkit, een gitaar en een basgitaar.

De avond heeft iets carnavalesks. Er lopen alleen maar bijzonder mooie mensen rond, hier en daar wat super lange meisjes en jongens met gekke mutsjes. Iedereen is uniek en zichzelf en het is een genot om tussen deze mensen te staan. De sfeer doet denken aan dromen van New York in Lou Reed’s tijd. Het thema lijkt alles te zijn behalve het heden. De dj’s draaien jaren '90 house, maar de kleding die gedragen wordt is eclectisch.

Fist pumping

De klok slaat 2 uur en het is tijd voor de verrassing. Part 3-2-1! is georganiseerd door de Knuckle-Duster-Agency en dit is hun eerste feest met dj's Jean Paul Paula, Orwell, Valentijn, Lisa Schaduw, de Knuckleduster Sweethearts en natuurlijk waar het voor ons om gaat, de Amsterdamse stoner-band Wasted Years of Pumping Iron. De driekoppige band bestaat uit Jevin de Groot, Dennis Duijnhouwer en Mick Johan en ze spelen bas, gitaar en drums (niet per se in die volgorde). Er is weinig over hen bekend, behalve dat ze uit Amsterdam-Oost komen en gruwelijke muziek maken.

Ze spelen maar een paar nummers en de set is zo voorbij. Kort maar krachtig! De combinatie van lage, donkere riffs met uptempo beats en een publiek dat losser dan los gaat geeft het optreden een krachtige energie. Rond de band staan magere dames met zwart opgemaakte lippen (denk aan Marilyn Manson) op te hoge schoenen te bewegen op de progressieve ritmes. Het is moeilijk om stil te blijven staan. Correctie: het is niet mogelijk om stil te staan!

Voor iedereen die van stoner-sludgy-hardcore-punk houdt is Wasted Years of Pumping Iron een nieuw kroonjuweel in de Amsterdamse (of Nederlandse) muziekscene.

Gezien: Wasted Years of Pumping Iron, verrassingsoptreden Club Home, 9 maart 2012