Een memorabel verjaardagsfeestje van het Nederlandse muziektijdschrift

Tekst: Jannie Post | Beeld: Sarah Oranje ,

Muziektijdschrift Oor bestaat 40 jaar. Een leeftijd die om niets anders
vraagt dan een knallend verjaardagsfeest. En zo geschiedde. Deze
maandagavond viert een afgeladen Paradiso feest met drank en muziek.
Het enige dat ontbreekt is de taart.

Maandagavond 7 uur, rustig gaat het feest van start. De eerste visite druppelt binnen, er is whisky en in de grote zaal staan de stoelen klaar voor de akoestische set van Okkervil River. Het is en feest waar veel bekenden uit de muziekwereld elkaar tegen komen en de hal puilt uit van de pratende en lachende mensen.

In de kleine zaal is het dan dringen geblazen voor Ernst Jansz. Dan om 8 uur is het aan de Amsterdamse band Alamo Race Track om het podium van de grote zaal te betreden, terwijl in de kleine zaal Selah Sue de mannen het hoofd op hol brengt.

Over het nieuwe album van Alamo Race Track zijn eigenlijk alleen maar positieve reacties te horen. Deze avond klinkt ook de muziek goed, echter moeten er wel vaak aanpassingen gedaan worden qua techniek. In de kleine zaal is het ook de techniek die enigszins roet in het eten gooit. Happy Camper, het project van Job Roggeveen, speelt daar een set van 20 minuten. In deze korte tijd komen zangers als Tim Knol, Leine, David Pino en Bouke Zoete voorbij. De muziek klinkt goed, maar de zang is slecht afgesteld waardoor niet ieder nummer goed uit de verf komt.

Op iedere verjaardag is er altijd wel iemand die de grapjas uithangt. Dit keer zijn dat mannen als Nico Dijkshoorn en Freek de Jonge. De laatste vraagt of we deze avond naar hem kunnen kijken of het de laatste minuten van zijn leven zijn. Hij maakt grappen over actualiteiten over de explosieve situatie in Japan en bij Ajax en weet de lachers op zijn hand te krijgen als hij probeert uit te vogelen hoe een man zijn vrouw uit een rijdende auto heeft gegooid. Een prachtige overgang tussen zijn set en de daaropvolgende set van Tim Knol is het duet Rode Wijn. Een nummer van cabaret duo Neerlands Hoop, met daarin Freek de Jonge en wijlen Bram Vermeulen die ooit een van de covers van OOR bekleed hebben. Na een memorabele start van zijn set weet Tim zijn set ook herinneringswaardig af te sluiten. Tenminste voor de mensen die vooraan hij het podium staan. Tijdens het nummer Sam besluit de jonge zanger zijn schoenen uit te schoppen, waarbij een sok met een prachtig gat erin tevoorschijn komt wat enige hilariteit bij het podium oplevert.

De eerste feestgangers zijn inmiddels naar huis aan het vertrekken als Lucky Fonz het podium van de kleine zaal over mag nemen. Een optreden met een hoge mate van publieksparticipatie, aangezien zij mogen kiezen welke nummers Lucky speelt. Zolang er maar niet meegeklapt wordt. Gezongen wordt er wel, over jongens en meisjes en de zaal zingt vrolijk mee.

Er is te veel om te zien deze avond om alles te kunnen volgen. Bands als Morning Parade en The Naked and Famous treden nog op in de grote zaal, terwijl in de kelder DJ Tom Barman de mensen de hele avond vermaakt. De laatste bands die hun opwachting maken zijn Bettie Serveert en Dazzled Kid. Het is triest om te zien dat een band als Bettie Serveert in een praktisch lege grote zaal optreed. In de kleine zaal is het dan ook al een stuk rustiger, maar zit de sfeer er nog goed in. Er wordt lekker meegezongen en als Tjeerd Bomhof nog een lans breekt voor de Urban Dance Squad gaat nog een keer het dak eraf.

Een geslaagd feest, een gratis jubileum-editie van het tijdschrift en de volgende dag een kater om u tegen te zeggen. Op naar de 50!

Gezien: 40 jaar OOR, 4 april Paradiso