Top Notch viert verjaardagsfeest in Melkweg

Muzikaal geweld van Top Notch acts zorgt ervoor dat Amsterdam nog lang natrilt

Tekst: Maike Gerritsen | Beeld: Sarah Oranje ,

Het begon allemaal niet al te serieus, toen manager Kees de Koning Extince’s single Spraakwater in 1995 besloot zelf uit de brengen. De platenmaatschappijen zagen er immers geen brood in. Inmiddels is er geschiedenis geschreven en bestaat het toonaangevende label alweer vijftien jaar. Tijd voor een feestje.

De hele Melkweg is woensdag 29 december omgetoverd tot het Top Notch Extravaganza festival. Ter ere van het vijftienjarig bestaan van het label wordt er flink uitgepakt met een strakke line-up aan Top Notch artiesten. Bij binnenkomst wordt meteen duidelijk dat het publiek er klaar voor is om een avond muzikaal getrakteerd te worden. De presentatie is in handen van de man waar het allemaal mee begon, prins Extince, bijgestaan door MC Fit.

Bij binnenkomst mag de bezoeker meteen door naar de Oude Zaal waar RBDJAN deze avond aftrapt. Zijn nieuwe single De Troon ft. Rocks is net uit, en als een volwassen artiest doet hij zijn ding. Ook al is de show wat chaotisch, de toon van de avond is gezet. Ballen Tot We Vallen blijft de publieksfavoriet.

Na RBDJAN’s optreden beweegt de stroom mensen zich naar de Max voor de Curaçaos-Nederlandse rapper Kempi. Helaas wordt het geduld van het publiek op de proef gesteld: de rapper laat een half uur op zich wachten. Eenmaal begonnen oogt Kempi relaxt, een tikje verveeld zelfs. Zijn optreden valt wat tegen, maar het publiek laat het rustig over zich heen komen. De kreet “laat je horen” wordt tot vervelens toe door Kempi en zijn maten rondgestrooid.

Aan de charmante Jayh en zijn gitarist/dj in de Oude Zaal de taak om de koers weer bij te stellen. Dit lukt Jayh met gemak. Zijn nummers liggen gemakkelijk in het gehoor en de aankondiging van zijn hit Mijn Baby zorgt voor een schare gillende dames. Ja, deze Jayh is een echte meisjesmagneet. Aandoenlijk is hij als hij Extince erbij roept en toegeeft dat hij altijd dacht dat Top Notch Extince in levende lijve was. Die Jayh.

Niemand weet nog wat hem of haar te wachten staat als de meute weer terug naar de Max schuifelt. Het is de beurt aan The Opposites. En wat een feest is dat. Er wordt gehakt, gebeukt, de t-shirts gaan uit, er wordt gesprongen, gezongen en er ontstaan spontane pits. Rijen mensen grijpen elkaar vast om gebroederlijk mee te deinen. Broodje Bakpao, Dom, Lomp & Famous, Hardcorevibes: beuken met die handel. The Opposites stagediven het publiek in. Vet eerbetuig aan TopNotch. Kees wordt nog door Willy op het podium gevraagd, maar die laat zich niet zien. Hij zal het wel druk hebben. Een luid applaus dan maar. Voor Kees. En The Opposites natuurlijk.

Na Flinke Namen en samenwerkingen met onder andere Dio en The Opposites staat Sef nu officieel solo op het podium. “Zijn jullie klaar om een beetje sexy met me te doen?” Robotseks en een 'flashy' nummer; de liedjes kabbelen wat voort zonder echte hoogtepunten. Erg sexy lijkt het publiek er ook niet van te worden. Wat meer inhoud en opbouw zou zijn liedjes goed doen.

Om een goede plek in de zaal voor De Jeugd van Tegenwoordig te veroveren moet je jammer genoeg een deel van het optreden van Reverse & Adje in de Oude Zaal missen, maar dan sta je ook bijna vooraan in de Max. Het publiek kijkt al de hele avond uit naar De Jeugd van Tegenwoordig. Al jaren trouwe artiesten in de stal van TopNotch. Het is dansen geblazen met Buma in Mijn Zak, Sexy Beesten, Hengel At A Bitch en Tante Lien. Om af te sluiten met alle handjes in de lucht bij de hit Sterrenstof. The Opposites zijn niet overtroffen maar er is geen ontkennen aan…De Jeugd van Tegenwoordig, dat is pas sexy.

Gezien: Top  Notch Extravaganza, Melkweg, 29 december 2010