Surfen anno nu: The Phantom Four & The Arguido

Zoektocht naar meer rauwheid tijdens zomertour

Tekst: Pepijn van Gils ,

Wat is ontstaan als gelegenheidsformatie groeide op het podium door tot een snerpende samenwerking tussen twee grootheden en een zoektocht naar meer rauwheid. Drummer Niels Jansen en Rudeboy vertellen over deze samenwerking en de tour in de komende maanden.

Het is ruim drie jaar geleden dat drummer Niels Jansen vocalist Patrick Tilon a.k.a Rudeboy uitnodigt om te komen kijken bij The Phantom Four, de nieuwe formatie van Phantom Frank, die eind jaren ’90 furore maakte met de surferband The Treble Spankers. Vorig jaar rond deze tijd vertelt Jansen 3VOOR12 dat Rudeboy behoorlijk gecharmeerd was van de band tijdens deze show in Bitterzoet. “Er gebeurde iets”, vertelt de vocalist: “Vaak gebeurt dat onderbewust en ongepland”.

Als hem een jaar later gevraagd wordt een track in te zingen twijfelt hij geen seconde. Er rollen uiteindelijk twee tracks uit in de studio die op het nieuwe album van The Phantom Four moeten komen. Hij is in deze rol absoluut geen vast onderdeel van de band noch de Rudeboy zoals we hem uit eerdere formaties kennen en krijgt de bijzondere status van Arguido (Portugese term voor ‘formal suspect’ met een uitzonderlijke status). Patrick schuift in het jaar daarop regelmatig aan tijdens de live optredens van The Phantom Four en er ontstaan gaandeweg meer tracks, die uiteindelijk leiden to de eerste single Gun On My Temple/A Forest die eind 2010 op vinyl verscheen op Velser Herrie/Suburban distributie.

In de maanden die volgen worden meerdere tracks opgenomen maar nog niet uitgebracht. Niels: “We hebben in de maanden erop met meerdere producenten voldoende materiaal opgenomen voor twee platen, maar er miste toch rauwheid in de mix die de band live wel heeft, de edge als het ware. Deze wist Pelle Gunnerfeldt, beter bekend van bands als Fireside, International Noise Conspiracy en The Hives, eindelijk in zijn mix naar voren te halen. De eerste twee tracks op de nieuwe EP The Obscure (Velser Herrie/Suburban distributie) zijn dan ook van zijn hand en qua sound een voorbode van hoe de volledige plaat, die in november verwacht mag worden, zal gaan klinken.

Paradiso en verder
We zijn in Paradiso, op de plek waar The Phantom Four zowat resident band is, vooral op de avonden van Noodlanding. Het concert met het nieuwe werk van de EP The Obscure opent met een instrumental, wat later door Patrick wordt bestempeld als een dodenmars. Traag snijdt de gitaar van Phantom Frank door de maag. Als bij het tweede nummer The Arguido, die uiteraard de teksten schrijft, bijspringt om de titelsong van de EP te vertolken, is de toon gezet. Hoewel de surf roots nog doorklinken, loop je tegelijk met grote stappen door de jaren ’80, ’90 en het eerste decennium van het nieuwe millennium. Niet verwonderlijk want de geoefende luisteraar hoort invloeden van The Buzzcocks, Dead Kennedys, Tokyo Police Club en Interpol uit de speakers klinken.

Niels drumt met hetzelfde gemak de strakke en opzwepende ritmes uit zijn kit als waarmee hij een half uur voor aanvang rustig een broodje wegwerkte bij de snackbar tegenover Paradiso. Ondersteund door het steady gitaarwerk ontstaat er een podium waarop Phantom Frank en The Arguido elkaar met respect afwisselen. Het is duidelijk geen luisterbandje en het enige wat nog mist is een roestige Chevy onder de kont met een longboard op de achterbank, waarmee je onder al dit muzikaal geweld 80 miles an hour via route 66 richting Californië rijdt.

Raadpleeg voor de zomertour de website, met een show op 22 juli op deAffaire in Nijmegen en als aanrader Sleazefest 2011 in AMP, waar op 15 juli a.s. The Phantom Four & The Arguido spelen voor hun loyale Amsterdamse fanbase. Momenteel is de sampler van dit door zZz georganiseerde feest te vinden op de luisterpaal. De EP The Obscure kun je beluisteren via de Bandcamp website.