Smaakvol vorkje prikken met smakeloze cinema

Eten, kijken en luisteren in Smart Project Space smaakt naar meer

Tekst: Robbie van Zoggel | Beeld: Sanne Couprie ,

Heerlijk eten, foute filmscènes bekijken en luisteren naar de gearrangeerde soundtracks door een live orkestband. Geheel nieuw is het niet, maar Smart Project Space tilt de dinershow naar een niveau waar kunstzinnigheid het overwint van het uitgekauwd vertier van een doorsnee bedrijfsuitje.

Otto Groeneveld, sinds het begin manager en mede-eigenaar van café-restaurant Lab 111, heeft niets te klagen over de populariteit van de in Smart Project Space gelegen horecagelegenheid. Dat het eten in het voormalige pathologisch anatomisch laboratorium lekker is onderstreept ook het culinaire geweten van de stad, Johannes van Dam. En dan ben in je veilige haven.

Maar wat doe je als rasondernemer als je de kunst van het eten eenmaal onder de knie hebt? Dan zoek je naar mogelijkheden die een avond tafelen buiten de deur nog wat specialer maken. Tijdens een reis naar New York valt het kwartje. Daar belandt hij in een paar nachtclubs waar gegeten, muziek geluisterd en naar films gekeken wordt. Met een hoop bewondering en inspiratie in zijn bagage vliegt hij terug en gaat aan de slag.

Heel ver hoeft Groeneveld niet te kijken. Smart Project Space herbergt met een expositieruimte, auditorium en bioscoop alle faciliteiten om het concept in het westen van de hoofdstad neer te zetten. "Ik besefte me echter goed in welke vijver ik vis en dat bijvoorbeeld Club Dauphine al muzikale diners verzorgt. Maar toen ik vriend, componist en drummer Baz Mattie inlichtte, viel er weer een puzzelstukje op zijn plek". Mattie, die met ondermeer Junkie XL heeft getourd, is naast zijn vaste medewerking als drummer van Ellen ten Damme nu vooral bezig met het componeren van orchestrale filmmuziek. Op die manier heeft hij ook zijn passie voor soundtracks uit foute B-films uit de jaren '60 en '70 gestalte kunnen geven. Inmiddels heeft hij dit arrangement met zijn acht andere muzikale vrienden onder de naam B-movie Orchestra een aantal keren ten gehore gebracht.

Voor deze eerste culinaire editie in Smart Project Space zijn daar wederom de vocale en wulpse inbreng van The Cinematic Fever Girls! -Rixt Leddy en Elisa Beuger- en de videokunsten van Ruud Lanfermeijer, van The Blue Noise Department en bekend van PiPS:lab, aan toegevoegd.

In het tot eetzaal omgetoverde auditorium ademt alles exclusiviteit uit. Een opgehangen jas, het onbeperkte drankaanbod en verrukkelijke eten daargelaten zijn toch vooral de filmselectie en de soundtracks van onallerdaagse proporties.

Met een serie aan foute helden- en horrorfilms van voornamelijk Italiaanse makelij worden we op een sneltrein gezet terug in een vergetelheid geraakt stuk filmhistorie. Waar films tot de verbeelding sprekende titels dragen als La Polizia Ha Le Mani Legate en El Baron Del Terror, waar helden eigenlijk anti-helden zijn en waar actie zonder mooie vrouwen eigenlijk geen actie is. De verfilming van dat heldhaftige leven dat ver ingehaald is door de moderne tijdsgeest komt deze avond in één klap weer tot leven en smaakt stiekem naar meer.

Dat is vooral toe te schrijven aan het sterke spel van de band, het charmante vocale duo dat als theaterdier de show steelt en de projectie van gemonteerde oude filmbeelden die als een warme deken de zaal knusser maakt. Variërend van opzwepende bigband, meeslepende strijkpartijen tot duistere momenten met minimale sounds wordt het publiek in opwaarts tempo richting het dessert begeleid.

Beluister hier het arrangement van de soundtrack van La Polizia Ha Le Mani Legate.

Als eenmaal de buik vol zit van het eten, blijkt nog niemand zijn buik vol te hebben van de band en brengt menig bezoeker de avond dansend tot een einde. Wanneer dient de volgende editie zich aan? Zowel Groeneveld als saxofonist Arend Bouwmeester kijken trots terug op de eerste avond: "We maken vooral plezier, geen geld. De markt beslist uiteindelijk of wij dit voortzetten maar wij zijn in ieder geval klaar voor een mooie serie. Genoeg materiaal en inspiratie om de schatkamer aan vergeten filmmuziek vaker te openen".

Gezien: Lab 111 presenteert B-movie Orchestra en The Blue Noise Department, Smart Project Space, 28 januari 2011