Rood, goud en groen: KaliBwoy opent voor Nas en Damian Marley

Hiphop en reggae equals dancehall uit Amsterdam

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Larah E. Tompa ,

Wanneer KaliBwoy in december de beker pakt voor beste hiphopact 2010 bij de Grote Prijs verandert er veel. Hij heeft afscheid genomen van zijn management, zijn mixtape (af)gemaakt, in het buitenland opgetreden en hij stond bij Zwart Licht XL op 5 Days Off. Kalibwoy is terug, dat je het even weet.

Om het voorprogramma van rapper Nas en (zoon van) Damian Marley te verzorgen mag op zijn minst een huldebetoon genoemd worden voor Grote Prijswinnaar KaliBwoy. De internationale artiesten touren in verband met hun gezamenlijke album Distant Relatives. Het motto van deze collabo is ‘empowerment’ in Afrika, wat praktisch inhoudt dat ze met de opbrengsten van het album onder andere scholen in dit continent willen bouwen. Een charity album dus. Op 11 en 12 april staat het hiphop-reggaeduo in de Paradiso, met als support act de enige passende artiest, onze eigen Amsterdamse dancehall-reggaeartiest met een vleugje hiphop: Kalibwoy.

3VOOR12/Amsterdam heeft KaliBwoy achter de schermen gesproken over zijn deelname als support act. Daarnaast vertelt hij ons waarmee hij sinds de Grote Prijs is bezig geweest. - De bijbehorende videoreportage volgt spoedig.

Als supportact speelt Kalibwoy (veel te) vroeg twintig minuten lang voor een niet gevulde zaal. Dit lijkt niet uit te maken, want de energie slaat duidelijk over op de gepassioneerd dansende menigte. KaliBwoy treed op samen met de Experience band, net zoals tijdens zijn Grote Prijs-finale. De band is ook wel bekend als het XL onderdeel van Zwart Licht XL. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Akwasi de support act vanavond vergezeld tijdens diens versie van het alom bekende Galtar Riddim. De sfeer voor de rest van de avond is gezet en na Kalibwoy gooit de DJ van het internationale duo er een aantal oldskool hiphop- en reggaehits in, om het publiek nog meer te hypen.

Het decor van het podium is de albumhoes van Distant Relatives met een uitgelichte afbeelding van het continent Afrika. Een oudere, in rood, goud en groen geklede Rastafari betreedt het podium om Nas en Damian aan te kondigen. Uit de zaal komt een oorverdovend gejuich. De achtergrondzangeressen betreden het podium evenals het bandlid dat zich ‘vlaggenzwaaier’ mag noemen. De geluiden van As We Enter worden gestart, waarbij de vlagman inzet en de achtergrondzangeressen dierlijke dansbewegingen maken. Het thema van de avond is duidelijk. Props voor de vlaggenzwaaier die dit het hele optreden volhoudt.

Rapper Nas en Damian ’JR Gong’ Marley – met dreads die tot zijn enkels reiken- brengen bijna het hele album Distant Relatives ten gehore tijdens hun twee uur durende optreden. Tussendoor wordt het concert afgewisseld met solo klassiekers van Nas zoals Hate Me Now, Got Yourself A Gun, One Mic en If I Ruled The World. De jongste zoon van Bob laat onder andere Welcome To Jamrock en Road To Zion horen. Er wordt afgewisseld met een rasta op de djembe, er is interactie met het publiek en het geluid is goed. Enige puntje van kritiek is dat de bas in verhouding iets te hard staat.

Maar kort samengevat: er komt stoom uit de zaal, niemand staat stil of zit nog op hun klapstoeltjes op het balkon. Na ruim anderhalf uur komen de mannen voor een toegift  terug van een kwartier, waarbij de avond wordt afgesloten met een laatste knaller, namelijk Bob Marley’s Could You Be Loved.

De vlaggenzwaaier zwaait nog en de band speelt door terwijl Nas en Damian het podium verlaten. Symbolisch draait hij de vlaggenstok steeds verder, zodat de Rastafari-vlag langzaam aan opgerold wordt. Vervolgens verschijnt de oudere man opnieuw om het optreden af te kondigen met een luide JAH, oftewel Hallelujah voor ons leken. Meer kan er niet gezegd worden over dit optreden.

Gezien: Kalibwoy en Nas&Damian Marley, Paradiso, 11 april 2011