Potten breken in vreemde keukens

Stukafest 2011 wederom groots in kleinschalige optredens

Tekst: Christiaan Walraven ,

Met twintig studentenkamers is Stukafest, het Studenten Kamerfestival, er ook dit jaar in geslaagd de stad over te nemen met een avond vol kleinschalige optredens. De redactie pikt een rondje mee en luistert en kijkt naar een klassiek ensemble in een winkelstraat en de gevestigde hoofdstedelijke hiphop aan een gracht.

Het Amsterdamse vijftal Vinsky Project speelt in de keuken van het studentenhuis op Prinsengracht 997. Het grote huis heeft een flinke keuken in de kelder, waar de band een mooie plek voor zichzelf heeft gebouwd. De vier uitstekende muzikanten spelen fantastische sfeervolle partijen met cello, percussie en mandoline op de voorgrond. Tegelijkertijd verleidt zangeres Paulina Dubaj het publiek met haar krachtige stem en theatrale performance, zonder haar zitkussen op de grond te verlaten.

Vinsky Project is zeer gegroeid sinds we de band eind 2009 zagen in de Amsterdamse Popprijs en mag zichzelf hier de verrassing van de avond noemen. Nu is de grote vraag of de band het ook in grotere setting waar weet te maken, zoals op 27 maart bij de release van hun nieuwe album Acquire The Taste.

Ook in de keuken, maar ditmaal op de tweede verdieping van Nieuwendijk 93, staan oude bekenden van 3VOOR12/Amsterdam: Surya & Robian. Surya maakt al jaren naam als battle MC. Hij won de afgelopen jaren viermaal de competitie Freestyle voor de GRAP, won Most Wanted in 2007 en bracht hij eind 2009 zijn debuutplaat Suryalisme uit. Samen met Robian stond hij in de finale van de Grote Prijs van Nederland, deed een Amsterdamse Sessie en speelde het duo op de hiphop editie van Club 3VOOR12/Amsterdam. Vanavond laten de jongens precies zien waar ze goed in zijn: harde, beeldende raps over de evolutietheorie, fietsen in Amsterdam, hoerenlopen en het paddoverbod. En aangezien het de laatste ronde is, wordt de eigenaar van de studentenkamer genadeloos ingepeperd met een freestyle, waarin Surya & Robian nog één keer kunnen laten zien waarom zij tot de top van de Amsterdamse hiphop behoren.

Gezien: Stukafest 2011, 23 februari 2011, Prinsengracht 997 en Nieuwendijk 93