Pien Feith brengt slechts bescheiden deining teweeg in Paradiso Pien Feith brengt slechts bescheiden deining teweeg in Paradiso

Albumpresentatie Dance on Time klinkt als een klok, maar podiumpresentatie kan beter

, Tekst: Jannie Post | Beeld: Sarah Oranje

Pien Feith brengt slechts bescheiden deining teweeg in Paradiso

Albumpresentatie Dance on Time klinkt als een klok, maar podiumpresentatie kan beter

Tekst: Jannie Post | Beeld: Sarah Oranje ,

Het album Dance on Time van de Amsterdams-Utrechtse band Pien Feith ligt sinds enkele dagen in de schappen. Vanavond wordt het album gepresenteerd in de kleine zaal van Paradiso.

Albumpresentatie Dance on Time klinkt als een klok, maar podiumpresentatie kan beter

Twee jaar werkte Pien Feith met haar band aan Dance on Time. Nadat eerst Utrecht aan de beurt was, wordt het album vanavond in de kleine zaal van Paradiso gepresenteerd.

Twintig minuten later dan gepland komt de band het podium op. Er wordt afgetrapt met het nummer What Pleases You The Most, gevolgd door Blind Dive. Het album is in diverse media bejubeld en het befaamde minuutje in De Wereld Draait Door kan Pien Feith bijschrijven op het cv. En niet onterecht, want het is misschien een cliché, maar de band klinkt als een klok. 

De stem van zangeres en naamgeefster van de band Pien Feith is het ene moment breekbaar, het andere moment  rauw en soms zelfs bijna vals. In het nummer Throw The Stone schurkt haar stem tegen het hese stemgeluid van Pink aan, terwijl bij Dirty Laundry duidelijk de invloed van Björk te horen is. 

“Wij zijn niet de meest georganiseerde groep, dus het is fijn dat we in de studio de tijd hadden om te experimenteren,” zegt Pien. Dit is terug te horen in de verschillende invloeden die te horen zijn in de nummers. Voornamelijk hiphop, maar ook indie en zelfs Hawaïaanse invloeden zijn hoorbaar. Bijvoorbeeld in het nummer Dawn Of The Day, waarin ook een sample gebruikt wordt van de Brazilliaanse buurvrouw op vakantie, die aan het vegen is. 

De muziek is dansbaar en hoewel Pien in de beperkte ruimte die ze heeft veel over het podium beweegt, komt het publiek niet los. Meer dan een deining golft er niet door zaal. Dit zou te maken kunnen hebben met het gesloten karakter van de band. De muzikanten zijn erg op zichzelf en hun instrumenten gericht en soms is amper te zien of ze er überhaupt wel lol in hebben om op het podium te staan. 

Mooi om te zien is dat zowel de muzikanten Melvin Welvers, Pim Verleak, Peter Akkerman en Bow Evers, als Pien muziek maken met hun hele lichaam. Zo ondersteunt de zangeres haar woorden regelmatig met handgebaren en bespeelt Melvin zijn gitaar alsof de noten uit zijn tenen komen. 

Al met al een optreden dat muzikaal volledig overtuigend was, maar waar qua podiumpresentatie nog aan gesleuteld mag worden. 

Gezien: Albumpresentatie Pien Feith, donderdag 24 februari 2011, kleine zaal Paradiso

 

Nu op 3voor12