PLAY dag 4: PLAY sluit af met Elle Bandita's zegetocht

Film over Kyteman genomineerd, Last Days Here wint IDFA PLAY Award

Tekst: Robbie van Zoggel ,

Met de juryprijs is zaterdagavond de eerste editie van PLAY symbolisch afgesloten. De dag erna katert de stad uit en wordt met een selectie van alleen Nederlandse documentaires een staalkaart uitgerolt van het vaderlandse filmaanbod. Elle Bandita verzorgt in de avond het laatste optreden van het festival na afloop van haar roadmovie.

I Just Want To Call You Baby
Regisseuse Kim Herman liep al een tijdje rond met het idee om een pilot op te nemen over rockchick en genderbender Elle Bandita. "Ik ken mensen die Elle weer kennen en op een gegeven moment heb ik maar gewoon haar telefoonnummer uit iemands telefoon gejat en mijn idee voorgelegd". Het oorspronkelijke idee is uiteindelijk gegroeid naar I Just Want To Call You Baby, een documentaire van een klein uur over haar leven in 2009: een piekjaar met nieuw werk, een volle festivalzomer en het hoogtepunt, een show op Lowlands.

Vele uren materiaal verder lag de uitdaging er dan om de zegetocht die Herman met Bandita af heeft gelegd zo goed mogelijk af te bakenen. Dat ze fijn doorragt zodra ze op een podum staat is na de film wel duidelijk en dat ze haar oneliners in de meeste vreemde situaties elke keer paraat heeft is ook geen toeval. Het leven van Bandita, alias Ryanne van Dorst, zoals de tourkaravaan haar tegen de zin in telkens noemt, is niets anders dan een verleidelijke geile gril.

Toch mist de film -tussen de regels door- een duidelijk punt. De boom die wordt opgezet (de drukke week van Bandita tijdens Lowlands 2009) blijft verstoken van het onbekende en nieuwe van de persoon Elle Bandita. Ook al voelt het niet als een hinderlijk trucje en is het leuk om naar te kijken, op een gegeven moment geloven we het wel dat stoere meiden in een ander slipje door de badkamer heen rennen. De no nonsense-blik die de film aanreikt van Bandita's leven laat weinig ruimte over voor een bredere insteek. Wel spelen met een jongetjemeisje-imago maar er verder niet over praten. Verrast zijn over een afgeladen tent bij het optreden op Lowlands maar niet hardop dromen over meer. Wel je ouders in het publiek zien staan maar na afloop niet proosten en knuffelen op het succes. Als je als fenomeen wordt gezien heeft de wereld ook recht op je fenomenale kanten.

Bandita doet PJ Harvey
Dat ze in ieder geval op elk denkbaar moment een rasmuzikant is horen we als ze na de film haar gitaar uitpakt voor een paar akoestische nummers. Bij de geweldige cover van Gerard Joling's Ticket To The Tropics is het ijs gebroken, maar uitschieter is een verzoeknummer van PJ Harvey, die (toevallig) een etage lager voor PLAY een exclusieve viewingruimte heeft gekregen omdat alle nummers van haar laatste album (Let England Shake) zijn verfilmd als korte documentaires.

IDFA PLAY Award 2011: Last Days Here
In het zelfde Hollandse blok als Bandita wordt Kyteman. Now What? vertoond, de film van Menna Laura Meijer over de zoektocht van Colin Benders na zijn abrupte einde van een bizar succesvol jaar (2009) met zijn Hiphop Orkest. Hij ging 19 november in première tijdens IDFA in bioscoop Tuschinkski, en een dag later dus in de Melkweg tijdens het Play Festival. De film is samen met Last Days Here (VS) van Don Argott en Demian Fenton en When the Drum is Beating (VS) van Whitney Dow genomineerd voor de eerste IDFA PLAY Award.

De prijs ter waarde van 2500 euro ging naar Last Days Here, over de wederopstanding van hardrockformatie Pentagram, met een sleutelrol van frontman Bobby Liebling. De film wordt 24 november vertoond bij 3DOC12 op IDFA, de avond van de muziekdocumentaire in samenwerking met 3VOOR12.

3DOC12, 24 november, Pathé De Munt, zaal 11, Vijzelstraat 15, aanvang 19:00 uur

Last Days Here ging in première op SXSW 2011