Nieuw talent gezaaid is Homegrown geoogst

MCN Unsigned: Homegrown '11 release in de Melkweg

Tekst: Armande Harmsen & Anne Caroline Slump | Beeld: Selwyn de Wind ,

Teksten uit het hart en met een knipoog, dikke beats van Rare Villains tot Henning. MCN Unsigned en TopNotch presenteren de Homegrown-artiesten van 2011. Een nieuwe lichting is hiermee opgestaan en mag een poging wagen in de voetsporen te treden van Homegrown veteranen Pete Philly, Lange Frans, C-Mon & Kypski, Opgezwolle en Raymzter.

OHJAHJOH?! trapt de avond af in de Oude Zaal. De set bestaat uit zorgvuldig in elkaar gezette beats die worden overspoeld met drum & bass invloeden. Ondanks de visuele ondersteuning, die doet denken aan de show van Boef En De Gelogeerde Aap tijdens de finale van de Grote Prijs van 2010, komen zijn spits niet helemaal goed uit de verf. Wellicht komt dit doordat het geluid in de eerste minuut uitvalt waardoor hij opnieuw moet beginnen. Toch is de goedlachse frontman samen met zijn beatmaker optimaal aan het genieten van het feit dat ze op het podium van de Oude Zaal staan.

De tweede Homegrowner van de avond is Per.Verz die met zijn energie de bezoekers iets beter weet te bereiken. Per.Verz is rauw, ademt underground en is van de directe ongezouten teksten. Het publiek is echter nog steeds niet helemaal los in de benen. Opvolger en aankomend superster Ome Omar betreed het podium terwijl hij eigenlijk ziek is en wordt bijgestaan door beatmaker Jim van Rare Villains. Desalniettemin doet ook hij zijn uiterste best om het publiek in zijn kwartiertje mee te krijgen.

In de aankondiging wordt Freez als FTG’er ingeluid door Makkinga. Met producer Henning achter de draaitafel kan je verwachten dat er kwaliteit wordt geleverd bij deze set die ijs- en ijskoud is. De man doet zijn naam eer aan. Hij doet de twee nummers van het album, daarnaast 8.6 en als afsluiter zijn aandeel uit Kaapstad –het nummer dat hem toch op de kaart zette bij de Fakkelteitgroep het afgelopen jaar.

Na een korte pauze waarin 3VOOR12-dj Sandeman het publiek met zijn plaatjes vermaakt wordt Kroons (Kroewns) aangekondigd en stormt een wulpse jongedame het podium op die wordt bijgestaan door twee perziketende bandleden. Even later verschijnt de rapper van het stel op het podium met een scooterhelm op en is duidelijk dat Kroons geen doorsnee hiphop act is. De theatrale Lula Ross, overduidelijk haar inspiratie haalt uit artiesten als Roisin Murphy en Bjork zorgt er voor dat je je ogen bijna niet van haar af kan houden.  Of je ze nou goed of niet goed vindt, Lula en haar partner in crime Unannounced Guest vermaken het publiek onherroepelijk met hun cross over liveact.

Mr.Polska, finalist van de Grote Prijs 2010, brengt het publiek, als altijd aan het dansen met zijn Oostblok-beats en teksten over een wasmachine kopen voor zijn moeder. Teksten met een knipoog en lekker plat beuken is de beste manier om de set van deze man samen te vatten.

De Kraaien is maar met één woord te omschrijven. CHAOS!!! Geniale chaos welteverstaan. Meer Haagse herrie is hier niet de krijgen deze avond. De zwembanden, luchtbedden en hooibalen vliegen na minuut één al door de zaal en bij het tweede nummer duikt een stripper op met gaffertape over haar tepels. Zelfs ras-Hagenees Dennis Weening, die helemaal niets met de band te maken heeft maar daarentegen wel alle teksten uit z'n hoofd kent, stuitert over het podium en duikt vol overtuiging de moshpit in.

Al met al een bonte en uiteenlopende verzameling artiesten met enkele sterren in de dop. De één met meer kwaliteit dan de ander en de ander met een hoger vermaakgehalte dan de één.

Voor de interviews en meer informatie over de individuele acts van Homegrown, check het 3VOOR12/Amsterdam-dossier op onze site.