Museumnacht 2011: musea en muziek in de estafette

Jaarlijkse Museumnacht met 26.000 bezoekers weer uitverkocht

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Daan van der Schroeff ,

3VOOR12/Amsterdam doet verslag van een selectie musea tijdens de twaalfde editie van Museumnacht Amsterdam. Van Capeman in het Van Gogh, King Jack in het Amsterdam Museum, Zwart Licht in het Stadsarchief tot en met 22Tracks en de verbluffende reprise van de openingsshow in het Scheepvaartmuseum.

De twaalfde uitverkochte editie van Museumnacht Amsterdam trok zo’n 26.000 bezoekers van hun bank of uit de uitgaansgelegenheid op hun reguliere zaterdagavond. Stichting Museumnacht Amsterdam stelde haar musea deze nacht tot 2:00 uur open en combineerde hun collectie met kunstzinnige workshops, lichtshows en veel muziek.

De redactie van 3VOOR12/Amsterdam gaat op pad en is daarnaast dit jaar voor het eerst onderdeel van de programmering. De avond wordt daarom ingeluid door deelname van enkele redactieleden aan een panel, gevolgd door een lezing door de hoofdredacteur in het Van Gogh Museum. De sterke drank bij de entree en acts als Capeman en Renkas die tussen de schilderijen optreden, zorgen voor de magische sfeer bij deze jaarlijkse nacht. De 3FM Serious Talent-mannen van hit Mass Destructo spelen relatief vroeg, waardoor helaas de ruimte pas bij het afronden van hun set volledig gevuld is. Wel is de set strak en lijkt de groep de juiste beslissingen te hebben genomen na hun naamsverandering anderhalf jaar geleden en staan zij als volwaardige ervaren band in het museum.

Daarnaast opent het Rijksmuseum haar deuren en geeft onder andere hiphopper Jayh daar een van zijn voorlopig laatste optredens. Hortus Botanicus viert het honderdjarig bestaan van hun Palmentuin in tropische stijl en het fotomuseum FOAM verwent de wachtenden in de rij met een lichtshow op de gevel van het pand. Henk Schiffmacher opende het Tattoo Museum in Mexicaanse stijl met zowel tequila en taco’s, als een ingevlogen live tattoeerder.

Foam Amsterdam stelt tijdens Museumnacht ook de deuren open van hun dependance, de Foam Pop-up store en op beide locaties host Subbacultcha de avond. De pop-up is onder andere ingedeeld met een blue disco: een blauw versierde ruimte -oud pingebouwtje met gaten van de voormalige pinautomaten- met een playlist van nummers waarin alleen het nummer blauw voorkomt. Daarnaast hebben zij achterin het gebouw een dj-booth en dansvloer en terwijl zZz een plaatje legt wordt er huisgemaakte vruchtenvodka en authentiek Amsterdams kraanwater (NAP) geserveerd.

Naast Foam Amsterdam is het ‘andere’ Amsterdamse fotomuseum, Huis Marseille, ook geopend vannacht. In het kader van de expositie van Scarlett Hooft Graafland is het ‘A Scarlett Night’, en met de geïmproviseerde Mindnote Guitarscapes in de binnentuin wordt ook hier een lichte voetafdruk van 3VOOR12 gezet.

Het Amsterdam Museum (voorheen het Amsterdams Historisch Museum) is gezellig ingericht en op hun binnenplaats heeft King Jack de eer het eerste publiek warm te ontvangen. Deze Amsterdamse band bracht op 27 oktober hun debuutalbum uit met een bijpassend feestje in Desmet en wij verwachten zeker meer te horen van deze band, die al een tijdje bezig is. Zij hebben een kwalitatief goeie en sterke live set, waarbij de incidentele koebel even aan de klanken van de Staat doet denken.

Red Light Radio organiseert de line-up in het gestripte en met gloeilampen verlichte W139 en de Matjesdisco gaat los in NEMO met onder andere workshops als ‘Ontleed je Eigen hart’. Dit wordt vrij letterlijk vertaald in een XXL versie die verlicht op het dakterras staat. In het Stadsarchief treedt Zwart Licht op, waar het als gebruikelijk helemaal los gaat, ondanks dat het minder druk was dan in Smart Project Space vorig jaar. De acts in het archief staan in het teken van de wijk Nieuw-West en de hiphopgroep is uitgenodigd vanwege de opnames van hun album Bliksemschicht in dit stadsdeel.

Voor de afsluiting van Museumnacht reist de redactie af naar het Scheepvaartmuseum, wat onlangs gerenoveerd is. De organisatie deelt mee dat zij vanavond welgeteld 8000 bezoekers hebben ontvangen. Op de binnenplaats van het museum draait Vincent Reinders, oftewel Venz van 22Tracks, het laatst uur vol op de meest prestigieuze museumlocatie van dit moment. Sinds een maand heeft deze man de hiphop-playlist van Rotjoch overgenomen. Dan wordt aangekondigd dat de openingsceremonie 'Sonic Architecture' opnieuw herhaald zal worden. Als afsluiting volgt een prachtige licht-en lasershow gegeven op de façades waarbij het synchrone gebruik van het glazen plafond met lichtinstallatie betoverend werkt. Een mooi einde van het reguliere programma van Museumnacht 2011, dat op zich best nog wat langer had mogen duren.

Gezien: Capeman, King Jack, Red Light Radio, 22Tracks tijdens de Museumnacht 2011, 5 november 2011