Melkweg 'needs air' met Dazzled Kid

Zielige liedjes om te dansen in de Oude Zaal

Tekst: Maike Gerritsen | Beeld: Sanne Couprie ,

Het gaat goed met Dazzled Kid, het solo-project van Tjeerd Bomhof, ook bekend als zanger van Voicst. Dazzled Kid tourt op dit moment langs uitverkochte zalen, is bevestigd voor Pinkpop én Paaspop en ze zijn genomineerd voor een 3FM Award als beste alternatieve artiest. Vanavond staat de band in Amsterdam

Het gaat goed met Dazzled Kid, het solo-project van Tjeerd Bomhof, ook bekend als zanger van Voicst. Dazzled Kid tourt op dit moment langs uitverkochte zalen, is bevestigd voor Pinkpop én Paaspop en ze zijn genomineerd voor een 3FM Award als beste alternatieve artiest. Vanavond staat de band in Amsterdam.

Er staan rijen buiten voor de Melkweg. Links voor een uitverkocht concert van The Kills, rechts voor het Nederlandse Dazzled Kid in de Oude Zaal. De zaal is goed gevuld als het voorprogramma Houses begint, een talentvolle, alternatieve band uit Amsterdam. De uit Zwitserland afkomstige zangeres doet qua stemgeluid af en toe denken aan Feist of Tori Amos. Houses speelt liedjes van hun EP End Of Story. Een fijne opwarmer.

Rond kwart voor tien komt Tjeerd Bomhof op, alleen met gitaar. Hij start het liedje Nature Shows Its Tongue in,  en wordt snel gevolgd door zijn band. De band, in het mooie licht,  is een bont gezelschap van muzikanten met een ruime schare aan instrumenten.

Het concert kan beginnen. In een rap tempo volgen er blije popliedjes -The Weight Of My Days- , en zielige liedjes over de dood om op te dansen. “Dit vorige nummer ging over de dood, en de volgende weer. Dat is niet leuk voor de woensdagavond, maar dan hebben we het maar gehad”, aldus Tjeerd bij de aankondiging van Everlasting Holiday.

Gelukkig houdt de frontman daad bij woord, en er volgen vrolijkere liedjes. Yes, No, Maybe, Embrace en het ingetogen Motorbike. De percussionist van de band is een opvallende verschijning. Is het een Amsterdamse maffiabaas? Met zijn bijzondere instrumenten als rondzingende pijpen, weet hij de show menig keer te stelen, zoals bijvoorbeeld op Motorbike..

Ook de bandoneonspeler van Dazzled Kid gooit hoge ogen. Een bijzonder energieke man die de mooiste klanken uit het instrument weet te krijgen. Het publiek bewondert hem als hij gedurende bijna een heel nummer beatboxt. Tjeerd zelf dirigeert onopvallend, maar het is duidelijk dat de band in de paar maanden dat ze touren, al goed op elkaar ingespeeld is. Luidkeels zingen de zeebonken- en bonkinnen in het publiek mee met Sharp Little Boulders. “Oh, I’ve been such a fool. Oh, and if I was you, I was you…”.

Na ruim een uur spelen heeft Dazzled Kid ook Amsterdam veroverd, voor zover het nog nodig was. Tegen het einde van de show speelt Tjeerd een onversterkte versie van Ain’t No Sunshine, volgens hem “een slechte keuze voor de baromzet”, maar wel mooi. Dazzled Kid is een vermakelijke, sterke live band, met een geluidstechnicus die van hard houdt. De enige vraag die rest is, waarom zou je je toegift eindigen met een cover van Deeper Shade Of Soul van Ray Baretto, als je zelf zoveel leuke liedjes hebt geschreven?