Liefde, ellende en zoetigheid...

Valentijn in De Kleine Komedie met Leine en Vrienden

Tekst: Anne Caroline Slump | Beeld: Sarah Oranje ,

Als je afgelopen maandag de hele dag voor je brievenbus hebt gelegen in de hoop dat de liefde van je leven je een kaartje zou sturen, dan heb je iets gemist. Want laat het nou zo zijn dat Leine en Vrienden Valentijnsdag opleuken met een concert in De Kleine Komedie. De redactie richt zijn pijlen op deze hartverwarmende club singer songwriters en geniet ongegeneerd tussen de verliefde koppels mee.

Liefde, ellende en zoetigheid vliegt de bezoekers van vanavond letterlijk om de oren. De eenlingen in de zaal worden nogmaals geconfronteerd met het wellicht treurige feit dat ze op Valentijnsdag moederziel alleen in De Kleine Komedie zitten te luisteren naar de hier en daar hartverscheurende maar prachtige liedjes van Leine en Vrienden. Leine heeft het Amsterdam Songwriters Guild & strijkquartet Zapp 4 uitgenodigd voor een avondvullend Valentijnsconcert.

De gastvrouw trapt af met een liedje over flirten en hiermee is de avond officieel begonnen, gesteund door het Amsterdam Songwriters Guild, met Lucky Fonz III op piano, Arthur Adam op gitaar en Ro Halfhide op drum. Arthur Adam volgt Leine op en zingt met volle overtuiging het nummer Pavement. Arthur staat bekend als misschien wel Nederlands meest diverse en veelzijdige artiest die in 2006 als eerste singer-songwriter ter wereld ‘uit elkaar’ gaat wegens een overvloed aan inspiratie. Eind 2007 neemt hij echter voor het project In A Cabin With alweer een nieuwe plaat op en in april 2010 verschijnt zijn album Awake.

De meerstemmigheid tijdens het breekbare liedje Alright Louise van Case Mayfield zorgt voor menig kippenvelmoment en bevestigt wederom het talent van de jonge zanger. Case is in gesprek met verschillende platenlabels en hoopt ergens in mei een contract te kunnen ondertekenen. Op dit moment is hij samen met Ro Halfhide als producent druk bezig met de opnames van zijn debuutalbum.

Het muzikale leven van Habiba begint bij de harp die haar moeder haar heeft leren bespelen. Haar lieflijke stem en de zoete klanken van haar miniharp lijkt de bezoekers licht in vervoering te brengen. Het is hartendief Lucky Fonz III die de bezoeker weer met beide benen op de grond zet. Met zijn droge humor en guitige snuit kan hij zo zijn eigen one-man show beginnen. Gegarandeerd dat hij in z’n eentje De Kleine Komedie kan vullen. Hij weet het publiek niet alleen te pakken met zijn liedjes; het zijn zijn grappen die er voor zorgen dat hij de zaal op zijn hand weet te krijgen.

Susan Jane zorgt er met haar prachtige soulvolle stem en het nummer Leaving voor dat menigeen in de zaal een traantje wegpinkt. Wie nog niet overtuigd was van de kracht van de singer- songwriter moet nu wel overstag gaan.

Verrassend is het country georiënteerde nummer Cousin Sally van Ro Halfhide, producer van Lucky Fonz III en Case Mayfield en een van de oprichters van het Amsterdams Songwriters Guild. Hij is op dit moment bezig met zijn eigen album wat hopelijk dit jaar nog uitkomt.

Peter Schuyff, de man achter eenmansshow The Woodwards is een waar feestje op zichzelf. Zo verstrooid als hij overkomt op het podium, zo makkelijk speelt hij op zijn mondharmonica.  Ook hij vermaakt de bezoekers kostelijk met zijn hilarische ode aan ‘Ursula Peterson’. Als beeldend kunstenaar schijnt hij zich jarenlang bewogen te hebben in de kringen rond icoon Andy Warhol en woonde hij jarenlang in het legendarische Chelsea Hotel in New York. Over Rock & Roll gesproken!

De absolute klapper wordt gemaakt met Down By The Water van Signe Tollefsen. Ze wordt ondersteund door het volledige Amsterdam Songwriters Guild voor de meerdere stemmen en partijen. Een prachtig samenkomen van een club talentvolle mensen.

Na de pauze mag het strijkquartet Zapp 4 z’n kunsten laten zien. Als afsluiter met het quartet speelt Leine Being Green, een van de ‘succesnummers’ van Kermit de Kikker. De avond wordt afgesloten met nog een aantal nummers van Leine zelf.

Al met al een bijzondere avond vol prachtige liedjes en saamhorigheid. Een mens mag zich afvragen waarom niet meer singer-songwriters een dergelijk samenwerkingsverband aangaan. Het Amsterdams Songwriters Guild lijkt zo in balans en harmonie te zijn dat ze wat ons betreft regelrecht de studio in mogen duiken voor een gezamenlijk album.

Gezien: Leine en Vrienden, Valentijnsconcert, 14 februari 2011, De Kleine Komedie