Kim Janssen: de rode folkdraad van The Black Atlantic en Rue Royale

Minitour Rue Royale, The Black Atlantic en Kim Janssen eindigt in Paradiso

Maike Gerritsen en Sarah Oranje ,

Het is het einde van de korte tour van een bijzonder trio. Het Engelse Rue Royale, de warme klanken van The Black Atlantic, aangevuld met de kwaliteiten van singer-songwriter Kim Janssen, doen denken aan knisperende haardvuurtjes en wilde bossen. Deze grijze zondagmiddag wordt de bovenzaal van Paradiso gevuld met mooie gitaarliedjes.

Kim Janssen
Om drie uur trapt de Utrechtse Kim Janssen de middag af. Kim is niet alleen onderdeel van The Black Atlantic, hij treedt ook op als singer-songwriter. Een slimme zet. Hij brengt zijn liedjes op een ingetogen manier, breekbaar en somber, en zet de toon voor de rest van de middag. Het laatste nummer wordt Kim bijgestaan door Rue Royale, een mooie aanvulling. Kim verlaat het podium, maar al snel blijkt dat hij vandaag de rode draad vormt. Een kwartier later staat hij alweer op het podium met Rue Royale. Geïnteresseerd? Rond maart 2012 komt Kims soloalbum Ancient Crime uit.

Rue Royale
Schattig stel, dit echtpaar uit Nottingham (UK). Ruth en Brooklyn Decker kenmerken zich door een mooie samenzang en dromerige liedjes. Deze zijn sinds begin dit jaar terug te luisteren op hun EP, Guide To An Escape. Enigszins zenuwachtig zijn ze wel, na een nacht bij de ouders van Kim Janssen te hebben geslapen. “Brooklyn, don´t disappoint me!”, drukte Kims moeder de zanger nog op het hart. Maar teleurstellen, dat doen de twee niet. Ze brengen oprechte, mooie luisterliedjes, en het stel is goed op elkaar ingespeeld. De nummers gaan moeiteloos in elkaar over, wat ervoor zorgt dat het geheel soms aanvoelt als een voortkabbelend watertje. Relaxed, maar met een hoog indommelgehalte. Dat Rue Royale meer floreert met een band achter zich, blijkt als The Black Atlantic op het podium aanschuift. Tijdens U.F.O. geeft de band Rue Royale meer volume en body, waarop ook Brooklyn uit zijn schulp durft te kruipen en zijn stem krachtig inzet.

The Black Atlantic
Rond de klok van vijf is het de beurt aan The Black Atlantic, de laatste band van de middag. Vier heren, inclusief Kim Janssen, duidelijk geïnspireerd door bands als Fleet Foxes. Op 13 januari lanceren ze op Eurosonic Noorderslag hun nieuwe EP: Darkling, I Listen. Zanger Geert van der Velde schijnt ooit in een metalband te hebben gezongen, maar dat is bijna niet voor te stellen. Alsof hij en zijn band zo uit de bergen zijn gevlogen. Het is geen vrolijke muziek, maar dat hoeft ook niet. Folk is een genre dat vraagt om droefenis en harmonische zangpartijen, en dat is precies wat The Black Atlantic brengt. Gitaar en ukelele spelen een grote rol, maar ook een klein harmonicaatje zorgt voor een welkome bijdrage. Vanachter de geluidstafel staat Rue Royale de band aan te moedigen.

Lekker wegdromen, rozig worden van een glaasje wijn en wiegend met je geliefde de zondagmiddag door met deze folkfamilie. Wat wil een mens nog meer?

Gezien: Kim Janssen, Rue Royale en The Black Atlantic, Paradiso, 18 december 2011