Het beste uit Israël van Amsterdamse bodem

Filmisreal presenteert Israëlische cinema en muziek

Tekst: Robbie van Zoggel | Beeld: Daria Mnych en Daan van der Schroeff ,

De afgelopen elf dagen was bioscoop Het Ketelhuis in de Westergasfabriek het thuis van Filmisreal - het festival voor nieuwe Israëlische cinema. Naast fictie-, documentaire- en animatiefilms is er tijdens deze vierde editie veel aandacht besteed aan Israëlische muziek. 3VOOR12/Amsterdam presenteert een aantal Israëlische artiesten die naam maken in Nederland en daarbuiten.

De afgelopen elf dagen was bioscoop Het Ketelhuis in de Westergasfabriek het thuis van Filmisreal - het festival voor nieuwe Israëlische cinema. Naast fictie-, documentaire- en animatiefilms is er tijdens deze vierde editie veel aandacht voor Israëlische muziek. 3VOOR12/Amsterdam presenteert een aantal Israëlische artiesten uit het programma die naam maken in Nederland en daarbuiten.

Juju & Jordash | 6 april 2011

Juju & Jordash bestaat uit danceproducers-duo Gal Aner en Jordan Czamanski en brak in 2009 door met het sterke eigen genaamde album Juju & Jordash, uitgebracht op het Amsterdamse Dekmantel. Gewapend met onder andere een elektrische gitaar weten de heren een hybride mix van house, techno, electro, jazz en zelfs een vleugje reggae over te brengen op het publiek. De Amsterdammers weten zowel van house, techno, dub en jazzimprov een bijzondere combinatie te maken en op 5 Days Off 2011 componeerden ze als onderdeel van het kunstenprogramma 5 Days On een muziekstuk voor de audioinstallatie Wave Field Synthesis.

Noam Vazana | 9 april 2011

De in Jeruzalem geboren Noam Vazana haalt haar inspiratie voornamelijk uit jazzmuziek en staat er inmiddels om bekend tijdens haar shows meerdere instrumenten (piano en trombone) tegelijk te bespelen. Haar stem lijkt op Tori Amos en hangt tegen opera aan. Dat dit ook niet onopgemerkt blijft bij de muziekkenners blijkt door haar winst van de Amsterdamse singer songwritercompetitie Mooie Noten 2010. Haar grote voorbeeld komt eveneens uit de jazzhoek: Ornette Coleman. Toen ze hem verleden jaar zag optreden tijdens North Sea Jazz vloeiden de tranen rijkelijk.

Voor de zomer komt haar popalbum Daily Sketch uit, een expressie van een kleurrijke reis van pakkende popgeluiden. De eerste single van het album is het zomerse nummer Personality.

David Golek | 15 april 2011

David Golek is componist en gitarist en treedt voornamelijk op als The David Golek Group, een samenwerkingsverband van Nederlandse, Franse, Duitse, Deense en uit Israël afkomstige muzikanten. Het repertoire bestaat voornamelijk uit eigen gecomponeerd en gearrangeerd materiaal welke niet alleen geïnspireerd is op de traditionele jazz maar heeft ook latin en Israëlische invloeden. Deze verschillende invalshoeken combineert  hij -nu solo- ook tijdens zijn optreden op Filmisreal 2011. Zijn gitaar-jamsessie heeft de sfeer van alternatieve jazz en, zoals een fan vooraan op de bank het verwoord, 'is perfect om op zondagochtend mee wakker te worden'.

David speelde de laatste paar jaar met artiesten als Walter Blending, Ravi Coltrane, Benny Baily en Benjamin Herman. Zijn groep heeft dit jaar veel getourd met als afsluiting een optreden op het vermaarde Montreux Jazz festival in Zwitserland en bestaat naast David Golek op gitaar uit Orjan Graafmans op piano en keyboards, Brice Soniano contrabas en electrische bas en Thorsten Grau op drums.

Tamuz Nissim | 17 april 2011

Tamuz Nissim is geboren in Tel Aviv en begon al op erg jonge leeftijd aan muzikaal onderwijs. Op de middelbare school werd ze daarom al gezien als een van de meest getalenteerde jazzbeloftes van Israël. In 2007 verhuisde ze naar Nederland voor haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze periode heeft ze veel internationale muzikanten ontmoet, waar ze niet alleen mee heeft samengewerkt en gespeeld maar ook de kneepjes van het componeren en arrangeren heeft opgedaan.

Met jazz harmony, improvisatie en Hebreeuwse teksten en melodieën heeft haar werk uiteenlopende invloeden. Tamuz treedt regelmatig op in Nederland, Griekenland en Israël. Vanavond speelt ze voor het eerst met Francisco Medina die op gitaar begeleid. Nissim heeft de plannen om te componeren en opnemen klaar liggen maar afstuderen op het Conservatorium Den Haag heeft nu prioriteit.

Gezien: Filmisreal 2011, Het Ketelhuis, 6-17 april 2011