Grof geschut met een zoet staartje

Radio Mortale Live! schuwt het contrast en de variatie niet

Tekst: Daan van der Schroeff | Beeld: Sarah Oranje ,

Elke drie maanden organiseert Radio Mortale een live avond in Pakhuis Wilhelmina met nieuw Nederlands talent. Deze keer zijn The Fudge, King Me en Amarins & Le Gatte Negre te gast. Gelukkig gooien sneeuw en barre temperaturen deze keer geen roet in het eten en is de opkomst stukken beter dan in december.

The Fudge bijt het spits af deze avond. Afgelopen jaar wonnen ze de MCN Publieksprijs tijdens de Grote Prijs van Nederland en werden daar tweede in de categorie Rock/Alternative. Ook werd zanger Midas Treub in 2010 tweede bij Mooie Noten. Daarnaast was het nummer Last Parade eind februari dit jaar de Mortale-hit en komt hun album er aan. Nu schudden ze de zaal meteen wakker met energieke rock met een metalrandje, denkend aan System Of A Down. Toch heeft Midas soms problemen om boven het geweld van de drie gitaristen uit te komen. Door het grote aantal tempowisselingen en vele verschillende hooks, verliezen sommige nummers wat aan zeggingskracht. Desondanks weten ze toch een strakke set neer te zetten. Ook weet de toetsenist met zijn hele catchy loopjes het gitaargeweld te breken en hij is mede verantwoordelijk voor het vernieuwende geluid van deze band.

King Me moest helaas de vorige Mortale-avond afzeggen wegens ziekte van de bandleden. Helemaal hersteld en afgereisd uit Deventer staan ze nu hier. Alsof het een trend begint te worden, heeft ook King Me drie gitaristen. De band verrast met erg meeslepende songs met melancholisch karakter. Ook wisselen ze hun rustige werk vakkundig af met meer up tempo nummers. Juist door hun wat zwaarmoedige geluid zijn ze een mooie tegenpool voor The Fudge. Helaas valt de interactie en podiumpresentatie van de band iets tegen. Daardoor weten ze helaas niet de aandacht van het publiek vast te houden. Dat is zonde, want aan de kwaliteit van hun songs ligt het niet.

Na al dit gitaargeweld is Amarins & Le Gatte Negre een welkome aanvulling. Ooit begonnen als singer songwriter onder de vleugels van het Amsterdam Songwriters Guild speelt ze sinds twee jaar met haar band. In die jaren hebben ze veel door Zuid-Europa getoerd en die invloeden zijn duidelijk te horen. In haar folkpop verwerkt ze invloeden uit Spanje, chansons uit Frankrijk en gypsy uit de Balkan. Heel breekbaar speelt ze haar eerste liedje solo op ukelele. Dan zet haar band in die ook akoestisch speelt. Er  vindt zowaar een drumbattle plaats tussen percussionist Tycho en Alessandro die zijn contrabas als slaginstrument gebruikt. Behalve eigen nummers van het laatste album, speelt Amarins & Le Gatte Negre ook wat covers zoals Rum and Coca-Cola van de Andrews Sisters. Ook dat doen ze vol overgave, al komt het gefluit in de laatste nummers soms wat gekunsteld over.

Zoals gebruikelijk sluiten de Mortale dj’s ook nu weer af met de betere Hollandse hits.

Gezien: Radio Mortale Live avond, Pakhuis Wilhelmina, zaterdag 19 maart 2011