Flinke Namen voor het goede doel in Westerunie

Amsterdamse artiesten treden belangeloos op bij benefietconcert voor Ubuntu

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Marije van Woerden ,

Ubuntu organiseert een benefietavond om geld in te zamelen voor hun volgende theaterproject met straatkinderen in Ghana. Onder andere Amsterdammers Jenny Lane, Flinke Namen en DJ Wannabe A Star staan vanavond belangeloos op de bühne voor deze organisatie.

Ubuntu Theatre Organisation presenteert een benefietfeest onder de noemer Goed Bedoeld. De organisatie richt zich op het maken van theater met straatkinderen om hen een stem en gezicht te geven en ze mee te laten tellen in de maatschappij. De avond staat in het kader van geld inzamelen: 5000 euro welteverstaan. De organisatie richt zich op projecten in Azië, Afrika en Latijns Amerika, maar ook Nederland zelf. Met de opbrengsten van de avond kan een team vrijwilligers een film- en theaterproject uitvoeren met twaalf- tot zeventienjarigen in het volgende doelland: Ghana.

Bij binnenkomst wordt je direct geconfronteerd met alle inspanningen die diverse mensen hebben gedaan voor deze organisatie. Er worden schilderijen aangeboden, er hangen waslijnen met kindertekeningen en vrijwilligers hebben meerdere stands neergezet met hun bijdrage voor deze organisatie, onder andere onder de noemer LOVEBUZZ. Het evenement start om 15.00 uur ‘s middags; 3VOOR12/Amsterdam is in de avond aanwezig om verslag te doen van de muziekacts.

De Amsterdamse Jenny Lane
speelt een ontroerende set van slechts drie nummers. Samen met alleen een gitarist betreedt zij het podium en bezorgt zij menigeen het nodige kippenvel met haar liedjes, waaronder Smile.

De singer-songwriter wordt gevolgd door Amsterdamse hiphoppers Flinke Namen
. Alle mensen die in de zaal aanwezig zijn worden naar voren geroepen, de verloren Fatboys worden opzij geschoven en het is dansen geblazen. De vrijwilligers komen van achter hun stands vandaan om mee te dansen op de nummers van MC Fit, Murth, Sef en beatmaker The Flexican. Murth kondigt nog even trots aan dat hij hier vanavond staat omdat hij Ghanees is. Het feest gaat los op nummers als Hakemdoordemidde, Als Zij Langsloopt, Wolken en Flexican Beat. Bij de afsluiter Rol Je Raam - in deze formatie helaas niet de remix versie met Extince en Dio - wordt de titel in het refrein schel (en vrouwelijk) gegild door de mannen, waarna het publiek herhaalt.

Na het optreden van Flinke Namen wordt er nog een aantal winnaars aangekondigd van dinerbonnen en knipbeurten, waarna de tussenstand voor de opbrengsten wordt aangekondigd. Wanneer de website
van het event ter plekke wordt ververst zien we staan dat voor de beoogde 5000 euro nog 755 euro nodig is. Het doel van de avond is nog niet behaald en mensen wordt nog gevraagd om per sms te doneren. Hierna wordt DJ Wannabe A Star aangekondigd.

Kortom, een goed initiatief met kwalitatieve muziekacts, maar helaas een beperkte opkomst. Misschien ligt het aan de promotie, misschien aan het feit dat het een zondagavond is. Aan de inzet van de vrijwilligers en kwaliteit van de organisatie en muziekacts ligt het in ieder geval niet.

Gezien: Goed Bedoeld voor Ubuntu, Westerunie, zondag 13 februari 2011