Eefje sluit clubtour af in uitverkocht Paradiso

Nederlandse zingt over haar vriendje, reizen en het leven

Tekst: Maike Gerritsen | Beeld: Vanya Pieters ,

Het gaat lekker met Eefje de Visser. Na de finale van de Grote Prijs van Nederland in 2009 is er veel gebeurd. Zo stond ze in het voorprogramma van Lucky Fonz III, was ze te gast bij De Wereld Draait Door en bracht ze dit jaar haar debuutalbum De Koek uit. Vanavond eindigde Eefje haar clubtour in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso, de plek waar het allemaal begon.

Het is donderdagavond acht uur, warm en bomvol in de kleine bovenzaal van Paradiso. In druk geprinte catsuit komt Eefje het podium op, ze speelt het ingetogen Naast Me op gitaar. Dankbaar neemt ze een luid applaus in ontvangst. Hierna wordt ze bijgestaan door haar band, een viertal echte muzikanten inclusief kuiven, snorren en bretels.

Eefje maakt muziek in verschillende stijlen. Waar ingetogen liedjes als Huis en Schotland live gevoelig worden gebracht, gaan de voetjes van de vloer op Afdwaalt en Hartslag. Het gebruik van samples en de afwisseling in percussie in deze twee laatste nummers zorgen voor opzwepend disco geluid. Jammer dat de teksten in het begin wat moeilijk te verstaan zijn, gelukkig wordt dit later beter.

Alhoewel Eefje regelmatig wordt vergeleken met Roosbeef, heeft zij toch duidelijk haar eigen stijl. Vooral haar humor, die doorschemert in de teksten en haar performance, maakt haar uniek. Bijvoorbeeld bij het nummer Ik Dacht Na – Ik dacht na, later dacht ik dat ik misschien teveel had nagedacht – zorgt voor een glimlachend publiek van Paradiso. Herkenbare teksten over situaties die iedereen weleens meemaakt, over haar vriendje, het afscheid nemen van een vriendin of piekeren. In vlagen zijn de liedjes tekstueel wat langdradig. Zo komen de thema’s vogels en reizen, lopen en met de trein herhaaldelijk terug. Op zichzelf staand mooie gedichten op muziek, maar achter elkaar gaat het wat vervelen. Qua stemgeluid doet ze af en toe denken aan de Canadese Feist.

Het samenspel tussen Eefje en de band is goed, hoewel er sporen van vermoeidheid te zien zijn op de gezichten van de band. De kwaliteit is er niet minder om, er wordt harmonieus samengespeeld en de bandleden houden elkaar goed in de gaten. Als in een trance wordt Verdriet gespeeld, tergend langzaam en vol concentratie. Het geduld van het publiek wordt op de proef gesteld, het nummer duurt ongeveer tien minuten. Fijn dat Eefje gewoon de tijd en ruimte neemt voor haar muziek.

Inmiddels is de nieuwe single en videoclip uit, en met Genoeg wordt deze warme maar mooie avond in Paradiso dan ook afgesloten. Bekijk de clip op haar website www.eefjedevisser.nl.

Gezien: Eefje de Visser, Paradiso, 28 april 2011