Eefje's Koek is nog lang niet op

Presentatie van Eefje’s debuut CD in de bovenzaal van Paradiso groot succes

Tekst en Beeld: Harold Hulskers ,

Twee jaar na het winnen van de Grote Prijs is er nu een CD die zich kan meten aan de debuten van Spinvis en Roosbeef. Het optreden is een groot succes, waar Eefje laat zien ook met band zich als een vis in het water te voelen.

Radio 1 CD van de week, goede recensies over het optreden op Noorderslag, een groot artikel in de NRC Next. Niet zo gek dus dat de bovenzaal van Paradiso uitverkocht is voor de officiële CD-release van Eefje de Visser. Het was ’Eefje’ toen zij twee jaar geleden de Grote Prijs van Nederland (GPvNL) won met Hartslag, nu is het ‘Eefje de Visser’, die in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso haar debuut CD presenteert. Zo is ze beter te vinden en klinkt het volwassener.

Het winnen van de GPvNL heeft haar niet doen haasten een CD uit te brengen. En maar goed ook. De CD is nu een schot in de roos, met inventieve teksten en goede, afwisselende instrumentatie. De teksten doen soms aan Spinvis denken en de muziek heeft alles in zich: van jazz tot folk met een vleugje hiphop.

Nu is er dus Eefje de Visser, met een band die haar begrijpt en haar ook het middelpunt laat zijn. Frank Wienk op drums, Jacob van de Water op gitaar, Jelte Heringa op toetsen en Merijn van de Wijdeven op bas, maar ook andere instrumenten als klarinet, trompet, ratelaar en - het minder reguliere - olijfolievat worden ingezet om de Koek volledig op te dienen. Nummers als Hartslag en Afdwaalt (de single) kent iedereen al, maar ook de rustige nummers krijgen de zaal volledig stil. Dat is toch vaak de kracht van een goed optreden. Na het optreden wordt er natuurlijk nog uitgebreid gesigneerd en Eefje’s zus heeft daarvoor zelfs koekjes gebakken die, aan iedereen die de CD kocht, gratis aangeboden werden. Voor wie het optreden gemist heeft, is er nog de mogelijkheid om haar op 28 April nogmaals in de kleine zaal van Paradiso te gaan zien. En… gaat dat zien, ze is namelijk een origineel talent.