Dromen voor jong en oud: Droomfestival 2011

Alle generaties vertegenwoordigd op het zand in Blijburg

Tekst: Pepijn van Gils | Beeld: Daan van der Schroeff ,

Bijna struikelen over de rondrennende peuters en de bucket drinks: de pret is er niet minder om. Kleurrijke types vullen het terrein en menig joint gaat rond. Blijburg aan Zee speelt dan ook een thuiswedstrijd met haar Droomfestival voor de alternatieve Amsterdamse student, de onthaastte ouder en hippie van het eerste uur. Terwijl het kleine grut in de weer is kan de dolende ouder tot zichzelf komen met kaartleggen, handlezen en healing. Uiteraard is er ook nog muziek.

Bijna struikelen over de rondrennende peuters en de bucket drinks: de pret is er niet minder om. Kleurrijke types vullen het terrein en menig joint gaat rond. Blijburg aan Zee speelt dan ook een thuiswedstrijd met haar Droomfestival voor de alternatieve Amsterdamse student, de onthaastte ouder en hippie van het eerste uur. Terwijl het kleine grut in de weer is met springkussens, schminkcaravan of poffertjeskraam kan de dolende ouder tot zichzelf komen met kaartleggen, handlezen en healing.

Uiteraard is er ook nog muziek. Gedurende het hele weekend zijn de drie verschillende podia doorgaans geprogrammeerd met Amsterdamse artiesten zoals Perquisite, Zorita en TenTemPiés, die haar cd-presentatie aanstaande woensdag heeft in Paradiso. Wij maken de volgende ronde.

Levi Sylvanie

Het eerste optreden is het concert van de singer-songwriter Levi Sylvanie die naar eigen zeggen ‘Sunshine Soul’ maakt. Begeleid door ritmisch gitaar en tweede vocaliste speelt hij met zijn zoete deuntjes en Papiaments de ontbrekende zon inderdaad door de wolkjes. Meedoen is voor hen een must en het kost hen geen moeite om het publiek partijen te laten klappen en zingen. Het mag dan ook niet verbazen dat Jason Mraz, Raoul Midon, Stevie Wonder en Esperanza Spalding behoren tot zijn grote voorbeelden.

Benny Sings

Op het Blijburg podium begint zojuist Benny Sings, wellicht nog bekend van de hiphop-act De Toffen, waar Benny al veel deed aan het mixen en samplen. Nu na vijf jaar radiostilte heeft hij zojuist het nieuwe album Art uitgebracht, waarop hij meer mainstream dance en poppy sounds brengt. Handig sampled hij met zijn Akai MPC 3000 de ritmes en melodieën aan elkaar, waar hij met zijn Danelectro vervolgens overheen speelt. Uitermate ontspannen schudt hij de catchy tunes uit zijn mouw met een dansende menigte als gevolg. Als er na de laatste song uitbundig wordt geschreeuwd voor een toegift zit er niks anders op dan de nieuwe single Big Brown Eyes nogmaals te spelen.

Coco Jones

Op naar het volgende podium, waar Coco Jones speelt, bekend van o.a. Wicked Jazz Band en deelneemster aan de Popronde 2011. Begeleid door Isa Azier die zij begin dit jaar ontmoette in de late uurtjes in een kroeg. Een lang gesprek over de onlangs overleden Solomon Burke leidde tot hun samenwerking en hun passie voor rhythm and blues lijkt naadloos op elkaar aan te sluiten. Het fijne en steady werk van de gitarist blijkt een ideale basis voor Coco om ongenadig uit te halen met haar stem. En al moet ze het doen met een gitaarversterker die haar stem wellicht onnodig veel randjes geeft, zonder gene zingt ze in een uur alle geluk en pijn van de liefde aan elkaar. Het authentieke resultaat raakt je direct in hart en als je niet van blues hield, houd je het nu. Ook zij mogen niet weg zonder toegift en als ze het publiek vraagt voor elementen voor haar laatste song laat ze haar talent voor improvisatie nog even los in een hartverscheurend nummer over o.a. sex en zebra’s. Na vele omzwervingen is Coco dus terug onder de naam Qeaux Qeaux Joans en we kunnen haar debuutalbum in september dit jaar verwachten.

The Hope Dealers

De laatste stop met The Hope Dealers, opgericht door Damien Hope en Brahm van der Hoeven. Enigszins afgekoeld van hun optreden in Bloemendaal eerder die middag kunnen ze hier, tot hun eigen verrassing, vol gas aan de bak voor een al opgewarmd publiek. Niet gek als je je oorsprong vind in bands als G-Love and the Special Sauce, The Black Keys, Burning Spear en Snoop Dogg. In deze mix van dertig jaar popmuziek verdragen rock, reggae, hip-hop and blues elkaar moeiteloos in deze set-up. Het energieke optreden van The Hope Dealers sluiten ze af met een medley van hun voorbeelden uit de jaren ’90, waarin Snow en Snoop Dogg hand in hand de speakers uit komen.

San Proper

Als San Proper de eerste platen laat spinnen, gaat aan het water de Dream Tree in de hens. Behangen met vervlogen dromen en wensen van de bezoekers fikt deze symbolische boom onder het oog van het publiek af. Tot diep in de nacht zal er hier nog gedanst, gezwommen en bij het kampvuur gezeten worden, dromend van een fantastische zomer.

Gezien: Droomfestival - Dag 2, Blijburg aan Zee, 12 juni 2011