Dampend The Fudge geeft de Amsterdammer moed

Cd-presentatie Morning Comes Again rockt de pan uit

Tekst: Annelies Omvlee | Beeld: Django Houwen ,

Zes mannen met een scala aan haar, instrumenten, enthousiasme, energie, muzikaliteit en jeugdigheid sieren vanavond het podium van de bovenzaal in Paradiso. Een zestal dat vanavond het nieuwe album Morning Comes Again presenteert.

Een fantastisch gave clip voor Too Busy Being Delicious heeft The Fudge al. Aangeklede en geverfde vingers die als de zes bandleden een optreden geven, met een publiek dat eveneens uit gepimpte handen bestaat. Een redelijke fanbase is ook geregeld, gezien het aantal The Fudge-shirts dat in de bovenzaal van Paradiso te zien is.  Die fanbase is ook niet meer dan terecht. Deze zes heren weten absoluut wat ze doen. Ze hebben zelfs een nieuw genre voor hun mix van balkan, ska, rock, reggae en wat dies meer zij bedacht: 'magnetic rock'. Als dat wil zeggen dat het magnetische aantrekkingskracht heeft, dan klopt dat wel.

Het echte optreden om de cd Morning Comes Again te presenteren heeft veel weg van hun clip bij Too Busy Being Delicious: bandleden die vol enthousiasme op het podium staan en een publiek dat uit zijn dak gaat. Ook al is het al tien uur, en zal een gedeelte van de aanwezigen afkomstig zijn van het zojuist afgelopen concert van Dazzled Kid, The Fudge maalt er niet om. Vol is vol en de zaal is hoe dan ook uitverkocht.

De stem van zanger Midas Treub doet soms haast meisjesachtig aan, zoveel facetten kan hij aan. Bassist Shawn Moorhead stuitert heen en weer op het podium, en ondanks dat drummer Florent de Jong nauwelijks te zien is, is hij des te beter te horen. Alle zes zijn het goede muzikanten en hebben ze hun instrument(en) met passie gekozen. De vele effectenbakken, waar die bij andere bands nog wel eens op de zenuwen kunnen werken, storen bij The Fudge totaal niet. Het zal komen doordat de overgangen van balkan naar ska naar pure rock zo soepel en geloofwaardig zijn, dat het geen seconde verveelt.

Het is wonderlijk en prettig dat ze alle stijlen lijken aan te kunnen, zonder te vervallen in cliche's. Dat komt deels door de tegenstrijdigheid tussen de soms lieve teksten en de muur van muziekgeweld die de band produceert. Op album klikt het al goed, maar het is een waar genot om de band live te zien spelen.

Minpunt is het toegift dat veel te abrupt en snel komt. Ze rammelen er nog snel twee nummers uit, waaronder Sweet Little Princess. De haast lijkt er enigszins in te zijn geslopen: ook jonge honden willen soms gewoon een biertje. Jammer, maar gelukkig hebben we genoeg om op te teren. Een goede, gave band waar deze stad heel erg trots op mag zijn.

Gezien: cd-presentatie Morning Comes Again van The Fudge, woensdag 5 oktober 2011, Paradiso, Amsterdam