Bands en Beats op Benefietavond Radio Mortale

Kwaliteit en diversiteit in Pakhuis Wilhelmina

Tekst: Armande Harmsen | Beeld: Daan van der Schroeff ,

Radio Mortale organiseert een aantal maal per jaar een benefietavond om hun zender te kunnen laten voortbestaan. Van singer-songwriter, naar hiphop naar rock met Rebecca Sier, Woezels en Capeman.

Radio mortale speelt bands en beats van eigen bodem en vanavond wordt toepasselijk de benefietavond getiteld als ‘Radio Mortale presenteert Bands en Beats’. De radiozender is elke werkdag te beluisteren van 20:00 tot 21:00 op 103.3 FM van de Amsterdamse kabel en 106.8 FM in de ether. Vanavond dus live in Pakhuis Wilhelmina.

De avond wordt gestart met de talentvolle singer-songwriter Rebecca Sier . Deze dame stond recentelijk nog in de finale van Mooie Noten, die uiteindelijk werd gewonnen door Chris Kok. Sier zorgt voor een bijna magische sfeer in het pakhuis met haar warme stem en liedjes die vol overgave worden gespeeld. Ze wisselt Engelstalige nummers af met een Nederlandstalige en eindigt met een nieuw liedje, genaamd The Stream, dat naar haar zeggen die ochtend nog een andere titel had. Met een handjevol publiek bij aanvang van haar set, stroomt de zaal steeds wat meer vol voor de volgende act: Woezels.

Afgelopen februari hadden de mannen van deze komkommerfrisse hiphopgroep hun eerste optreden en na een optreden in Paradiso te hebben gehad in mei, zeggen zij nú klaar te zijn voor het podium van Radio Mortale. Mooie gasten zijn het. Met hun droge teksten gecombineerd met melige beats over Pamelameloenen, shoppen bij de Hema, trots zijn op een groot geslachtsorgaan en het pakkende nummer IJs in de Douche zetten zij een goed vierde optreden neer in het pakhuis. In vergelijking met hun debuut, waren de leuk gevonden teksten hier alleen iets minder goed te horen, die naar onze mening toch wel het sterkste punt zijn van de band.

De headliner van de avond is 3FM Serious Talent Capeman. De mannen starten de set met het nummer Mass Destructo, wat ook de Mortale hit is in de week van de benefietavond. De band die voormalig bekend stond als TheDarko en Captain Capeman heeft veel bandlidwisselingen gehad en nu zijn kapiteinstitel overboord gegooid. Donkere basgeluiden typeren de band die een aanhoudende aanwezigheid heeft na het eerste nummer. De liedjes lijken wel enigszins op elkaar en geven de indruk een ‘donkere’ versie van britpop te zijn. De set is strak met nummers als Glue, Trouble en Ambiguous Mind en de mannen zijn duidelijk gekomen om te rocken, wat het publiek zeker aanstaat.

Aan het eind van de avond gaat de spaarpot van Radio Mortale rond voor een donatie voor de studiohuur en wordt meegedeeld dat de zender weer een paar maanden zekerheid van bestaan heeft. De benefietavonden zijn tot dusver een succes geweest, zelfs nu op de ‘nieuwe’ donderdagavond in plaats van zaterdag. 23 juni was de laatste avond van dit seizoen, op naar kwaliteitsmuziek voor de radiozender in 2011-2012.

Gezien: Radio Mortale Benefiet, 23 juni 2011, Café Pakhuis Wilhelmina