Aspirant bruidsparen gaan voor kleffe Klezmer

Amsterdam Klezmer Band brengt moderne maar ouderwets broeierige Balkanplaat

Tekst: Robbie van Zoggel | Beeld: Daria Mnych ,

Ondanks de vele gemaakte meters in de afgelopen vijftien jaar staat de Amsterdam Klezmer Band weer met beide benen op de grond. Op het podium van de Paradiso bovenzaal welteverstaan, waar hun nieuwe kindje Katla wordt gedoopt. Een modern album met hier en daar Hollandse rap, maar nog steeds broeierig Balkan.

De bovenzaal van Paradiso mag dan klein zijn en doorgaans voorbehouden aan de nog niet zo gearriveerde artiesten, de Amsterdam Klezmer Band trekt de tent op deze maandagavond toch maar mooi even propvol. De officiële release van het nieuwe album Katla is zo goed als uitverkocht.

Opvallend is dat vrijwel iedere aanwezige bezoeker duidelijk door de Klezmeriaanse wol geverfd is. Niemand heeft moeite om los te komen, niemand wekt de indruk door een onbekend bandje verrast te willen worden. Of toch een beetje. Want wat doet rapper Jayh geflankeerd door een TMF-cameraploeg tussen de Jiddische hippies? Juist, vreemde eend ontmoet andere vreemde eend. Eens kijken of hiphop iets kan leren van eeuwenoude wereldmuziek.

Dat de cultuurshock toch niet zo groot is blijkt bij de raps van de Nederlandstalige nummers van saxofonist Job Chajes: "een lijster, een meesje, gezellig, een feestje, een huisje, een boompje en ook nog een beestje...geen sores!".  Dit kan niet, denk je, dit is gek, waar gaat die rap heen. Is dit Klezmer? Maar als het publiek meteen sjoege geeft ben je al snel uitgepraat.

Waar het eerste nummer hier en daar al meteen een openingsdans oplevert slaat ook deze Nederklezmer aan en begint de hele zaal ongebreideld met brede grijns te hupsen. Jong en oud is na amper een kwartiertje los.

Katla is zoals de band het uitlegt geïnspireerd op de meest actieve vulkaan van IJsland. De metafoor is snel gevonden: de set slingert ons met stevige polka en slepende tranentrekkers van uitbarsting naar inactiviteit. Veel tijd om in te kakken is er niet: het blijft continu broeien en borrelen en als de aswolk eenmaal is neergedaald spuwt Katla weer een nieuwe stroom lava over het land.

Maar daar houdt de vergelijking wel op want met veel blazers, snaren en de accordeon is de sfeer als vanouds Oost-Europees. Helemaal bij de inbreng van de van oorsprong Russische zanger Alec Kopyt, die de onontbeerlijke Balkanballads voor zijn rekening neemt. Opvallend veel stelletjes pakken hun momentje en bungelen klef over elkaar heen.

Dan vindt Chajes het hoog tijd worden voor een laatste floorfiller en is de band het complete album rond. Bij de toegift wordt het eerste exemplaar het publiek in gesmeten. Gratis en voor niks. Het fanatiekste stelletje van de avond vangt ook de cd op. Ze kunnen zich alvast opmaken voor een mooie driedaagse Joodse bruiloft. Met de Amsterdam Klezmer Band als hoofdact.

Gezien: Amsterdam Klezmer Band presenteert Katla, Paradiso, 31 januari 2011