Amsterdam loopt marathon op eerste dag Pitch Festival

Hipsters, vetkuiven en dampende elektronische live muziek

Tekst en beeld: Anne Caroline Slump ,

Zaterdag 9 juli trapt Pitch haar eerste festivaldag af in Cultuurpark Westerpark. Het festival richt zich met name op vooruitstrevende elektronische muziek en kenmerkt zich met een grote hoeveelheid live bands in de programmering. De dag is lang en de keuze is verbluffend groot.

Zaterdag 9 juli trapt Pitch af met haar eerste festivaldag in Cultuurpark Westerpark. Het festival richt zich met name op vooruitstrevende elektronische muziek en kenmerkt zich met een grote hoeveelheid live bands in de programmering.

Het is nog vrij rustig als we rond twee uur het terrein op wandelen. Met een ijzersterke programmering op zak en het zonnetje dat schijnt zit iedereen te genieten op het terras en probeert daar waar nodig te acclimatiseren en op te laden voor dat wat komen gaat. Een ware elektronische ontdekkingstocht met de pioniers van de muziek van morgen.

De Amsterdamse scene is naast alle internationale acts ruimschoots vertegenwoordigd op het festival. San Proper, Rimer London, Lustige Lola, Jorn Liefdeshuis, Jungle By Night, Palmbomen, de heren van dj-collectief Dekmantel Soundsystem, Gomes, Cinnaman, Tom Trago, Olaf Boswijk...zijn we iemand vergeten? Echter niet alle Amsterdamse dj's hebben een prominente rol in de programmering gekregen en fungeren meer als pauze dj's wat in sommige gevallen vragen oproept. 3VOOR12/Amsterdam doet een kleine greep uit het enorme aanbod.

Amsterdamse producer/beatmaker Rimer London bijt de spits af in een jammerlijk lege Gashouder. Openen op een festival blijft immer een lastig verhaal vooral in een zo reusachtige zaal als deze. London die uit de schaduw is gestapt van Compton & Le Le heeft 1 april dit jaar zijn eigen album uitgebracht met als hit het nummer Love Dagger met Cata. Pirata. Zijn eigen stijl hangt ergens tussen electro en funk met en knipoog naar de jaren 80.
Ook San Proper, die al meer dan 15 jaar meedraait in het circus heeft het zwaar. Deze man slaat je normaal gesproken om de oren met zijn italo disco en house maar staat met zijn live set vrijwel voor een lege zaal te spelen en komt daardoor totaal niet tot zijn recht.

Palmbomen blijft een lust voor het oor en oog. De Westerunie is afgeladen vol; en terecht. Werkelijk alles klopt aan deze live act. Kai Hugo is een ongekend talentvolle creatieve geest die op geheel eigen wijze, omringd door een cocon van ledlicht, een draai weet te geven aan hete italo disco gemixt met een vleugje 60's pop. Wie nog niet overtuigd was van zijn kunnen moet nu wel overstag zijn gegaan.

De heren van Jungle By Night hebben dit jaar maar liefst 68 optredens staan. Of je het nu wilt of niet, je komt ze werkelijk overal tegen. Dit weekend stonden ze ook op North Sea Jazz maar zaterdagavond hebben ze het Transformatorhuis op z'n kop zetten met hun aanstekelijke mix van afrobeat, jazz en rock. Leeftijd speelt hier geen rol. Of het nu piepjonge meisjes in zwierende rokjes zijn of volwassen dertigers; iedereen staat te feesten bij de jonge 'rocksterren' van Jungle by Night.

Nadat de Gashouder bijna is afgebroken door Buraka Som Sistema mag Jorn Liefdeshuis zich van zijn meest romantische kant laten zien en het pad alvast vrijmaken voor held van de avond Siriusmo. Hij mag dan wel als headliner geprogrammeerd staan, maar de bezoekers hebben teleurstellend genoeg hun prioriteiten bij andere zwaargewichten liggen en ook Liefdeshuis staat in dit geval voor een half volle zaal te draaien. Deze veelzijdige dj heeft house, zweverige techno en elektronica als uitgangspunt. Romantische electronica hebben we hem al eens in een eerder interview horen zeggen. Liefdeshuis is de drijvende kracht achter clubavond Closer in de Melkweg waar melodie belangrijker is dan het gangbare monotome stampwerk.

Al met al een mooie en lange dag met relaxed publiek, een goede sfeer en een overvloed aan sterke acts wat de keuze soms erg moeilijk maakte. Op naar dag 2 met een nog compacter schema en veel grote overzeese namen.

Gezien: Pitch Festival, dag 1, Cultuurpark Westergasfabriek, 9 juli 2011