Schudt die heupen los op z'n Spaans

TenTemPiés debuteert met rijk geschakeerd album

Tekst: Nagiib Silver ,

Spaans hoef je niet te verstaan om het debuutalbum van TenTemPiés te
waarderen. De plaat brengt zoveel energie en variatie met zich mee dat over geloofwaardigheid van deze Amsterdamse mestizo's geen twijfel meer bestaat.

TenTemPiés zijn opgericht in de zomer van 2008 en gebaseerd in de hoofdstad spelen zij inmiddels een vooraanstaande rol in de wereldmuziekscène. De muziek die je meeneemt naar exotische oorden met een dansbare mix van ska, reggae, rock en Latijns-Amerikaanse folklore heeft na de Amsterdamse Popprijs 2009 het grotere publiek bereikt.

Bij Spaanstalige muziek uit deze hoek denk je meestal aan lichtvoetig, leuk, lekker en niets aan de hand maar dat hierbinnen ook zeker plaats is voor innovatieve geesten bewees Manu Chao tien jaar geleden al. Frontman Maurino Alarcón maakt er dan ook geen geheim van dat deze band een groot voorbeeld voor ze is. Om die passie terug te zien in een verder best Nederlands ogende band maakt hun muziek des te aantrekkelijker om te volgen.

Het album opent gek genoeg met het meeslepende Yo Me He Cantado en zo gauw de bombastische trompetpartij inzet is de gedachte aan Kyteman nooit ver weg. Bij Desdo Hoy beginnen je heupen langzaam los te komen, Sexy Time schakelt nog een tandje bij en bij nummer zes Leon wordt het echt springen voor meer. Vooral bij deze uptempo nummers is de goede balans bij het mixen van de diverse genres hoorbaar.

TenTemPiés laat zich inspireren door de politieke kwesties en de wereldwijde sociale onrechtvaardigheid en toch klinken ze vrolijk, romantisch, passioneel en fantasievol. Je gaat erbij wegdromen en op een gegeven moment kun je verliefd worden op alle nummers. Canto Para Gritar is een uitstekend album dat op een geschikt moment wordt uitgebracht. Het lijkt er echter op dat TenTemPiés met dit debuut ook ver buiten de zomer nog veel stof op laat waaien.

Beluister Canto Para Gritar nu op de Luisterpaal.

Beluisterd: TenTemPiés - Canto Para Gritar