Houses debuteert overdonderend mooi

Clean Life debuut van Amsterdams vijftal

Tekst: Katja Hagenbeuk ,

Houses maakte vorig jaar een verpletterende indruk met de EP End of Story. De liedjes Stay With Me en Suicide werden al snel onder de aandacht gebracht bij verschillende radiozenders en ze mochten de beruchte minuut bij De Wereld Draait Door volspelen. Deze nazomer brengt het Amsterdamse vijftal het debuutalbum uit: Clean Life.

Houses maakt indie-pop met een rauw randje. Niet alleen de invloed van bands zoals Feist en Death Cab For Cutie is goed te horen, ook invloeden van Pixies uit de late jaren ’80 zijn duidelijk aanwezig. De muziek klinkt hierdoor alternatief én aanstekelijk. Stay With Me, al uitgebracht op de EP, is ook te beluisteren op Clean Life en is nog steeds een van de beste liedjes van Houses. De opbouw van het liedje is niet alledaags en daarom word je overweldigd door de verscheidenheid aan pakkende melodieën en koortjes. De woorden ‘I wish I could live in a book’ spreken op een kinderlijke manier een verlangen uit naar geborgenheid, en dat thema is veel terug te vinden op deze plaat. Een nieuw nummer in diezelfde richting is Remember: een opvallend intro, dromerige tekst en dezelfde sfeer als in Stay With Me maken dit liedje overdonderend mooi.

Ella van der Woude belichaamt de karakteristieke klank van Houses door haar sprankelende en speelse stem. Dit is goed te horen op het integere Black Clothes. Ze brengt diepe thema’s op een dramatische manier over zonder haar geloofwaardigheid te verliezen en dat is knap. Het liedje Thousands Of Suns is het minst geslaagd, omdat het qua sound lijnrecht tegenover de rest van het album staat. Het opent met een niet al te origineel folky gitaarlijntje en mondt uit in een overdreven bombastisch refrein.

Clean Life is een prima debuut van een professionele groep muzikanten. Houses vestigt zich met dit album als een van de beste bands in de Nederlandse indiescene, en daar is veel voor te zeggen. Het album is nu te vinden op de luisterpaal en de band treedt aanstaande maandag op in de bovenzaal van Paradiso, waarbij ze het nieuwe album zullen presenteren. Zorg dat je erbij bent, want Houses is in levende lijve nog indrukwekkender dan op het album.

Beluisterd: Houses - Clean Life